Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Duits GT-feestje op Brands Hatch met winnaars BMW en Mercedes-AMG; Thierry Vermeulen spectaculair op P2! + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 6 mei 2024 12:27

Afgelopen weekend streek het Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-kampioenschap neer op het fraai gelegen en bosrijke circuit van Brands Hatch. Het werd een Duits feestje met overwinningen van BMW met Dries Vanthoor en Charles Weerts en van Mercedes-AMG met Lucas Auer en Maro Engel. De snelle seizoensopener op de locatie in Kent (‘The Garden of England’) betekende ook een hoogtepunt voor Thierry Vermeulen. De Nederlander reed op de zondagmiddag samen met teamgenoot Giacomo Altoè naar een spectaculaire tweede plaats overall! Het duo had eerder die dag al een P11 gerealiseerd met hun Ferrari 296 GT3 van Emile Frey Racing, ingezet onder de vlag van Verstappen.com. Het evenement werd verreden gedurende slechts twee dagen, zaterdag en zondag, waarmee het het kortste (of snelste) raceweekend op de Fanatec GT World Challenge-kalender is. De coureurs werden geconfronteerd met één van de zwaarste uitdagingen van het seizoen, toen ze zich begaven op het 3,9 kilometer lange Brands Hatch Grand Prix-circuit. De baan laat namelijk geen ruimte voor fouten en beloont inzet van goede stuurmannen. Het werd een weekend met veel close-racing tijdens de twee races op zondag, gadegeslagen door ongeveer 18.000 bezoekers.

Fanatec GT World Challenge Europe Brands Hatch Vanthoor_WRT-BMW_winnaar_zondagochtendDries Vanthoor en Charles Weerts met hun WRT_BMW overtuigend winnaar van Race 1 op zondagochtend

Race 1 - zondagochtend
Dries Vanthoor en Charles Weerts stelden duidelijk hun kandidatuur voor een vierde Sprint Cup-titel, met op perfecte wijze uitgevoerde overwinning in de openingsrace van zondag op Brands Hatch. Het betekende de veertiende overwinning in de carrière van het #32 Team WRT BMW-duo en had alle kenmerken van hun kampioenschapsseizoenen: een sterke openingsstint van Vanthoor, een geweldige pitstop en een beheerste rijprestatie van Weerts.

Hun grootste tegenstand kwam van de #14 Emil Frey Racing Ferrari, die in handen van Ben Green vanaf pole startte. De Brit maakte een perfecte start en wist meteen een voorsprong op te bouwen toen Vanthoor Mattia Drudi (#7 Comtoyou Racing Aston Martin, de tweede plaats) probeerde in te halen. De BMW-topper maakte een mooie manoeuvre, maar Drudi vond slechts een paar bochten later zijn weg alweer terug.

Na een korte terugval ging Vanthoor al snel weer Trudi in de aanval en voerde een briljant geplande actie uit op de Aston Martin in de laatste bocht, voordat hij op het rechte stuk van hem wegreed. De rest van de openingsstint was een kat-en-muisspel, waarbij Vanthoor kleine vooruitgang boekte en Green er steeds op reageerde.

Omdat de leiders zo dicht bij elkaar lagen, was het duidelijk dat de pitstops de doorslag zouden geven. Beiden doken naar binnen zodra de pit window openging, waardoor een beslissende confrontatie tussen de twee groepen monteurs ontstond. De service van Emil Frey Racing was snel, maar omdat Team WRT de snelste stop van de race produceerde, was het de #32 BMW die net voor de #14 Ferrari op de baan tevoorschijn kwam.

Weerts had nu een cruciale positie op het circuit voor Konsta Lappalainen, maar de Fin was niet in de stemming om een eerste overwinning zonder slag of stoot uit zijn handen te laten glippen en evenaarde Weerts qua tempo gedurende hun hele stint. Pas tijdens twee safety car-periodes nam de druk af, die beide werden veroorzaakt door problemen bij Comtoyou Racing.

De eerste volgde op een ongelukkig incident waarbij Nicolas Baert betrokken was, die de #7 Aston Martin van Drudi had overgenomen en de derde plaats verdedigde voor Lucas Auer (#48 Winward Racing Team MANN-FILTER Mercedes-AMG). De Belg ging te wijd en raakte een reclamebord, waarna het daaruit voortvloeiende puin voor in de auto bleef steken en Baert gedwongen werd zijn auto aan de kant te parkeren bij Druids.

De tweede onderbreking werd veroorzaakt doordat Mattise Lismont auto #21 bij Paddock Hill Bend in het grind spinde. Dit gebeurde met nog maar een paar minuten te gaan, wat een sprint van één ronde naar de zwart-wit geblokte vlag opleverde. Weerts was opnieuw opgewassen tegen alles wat Lappalainen naar hem toe kon gooien, terwijl de Fin ook met de druk van de op de derde plaats geplaatste Mercedes-AMG van Auer te maken kreeg.

Weerts passeerde de geblokte vlag zes tienden voor op Lappalainen, die een vergelijkbaar gat had op Auer. Daarna werd de volgorde door elkaar geschud door straffen na de race. Bij de finish werden de volgende twee posities ingenomen door de #99 Tresor Attempto Racing Audi en de #69 Emil Frey Racing Ferrari, maar de eerste werd gestraft voor het veroorzaken van een botsing in de openingsronde, terwijl de laatste werd betrapt op te hard rijden in de pitstraat.

Hierdoor schoof de #159 Garage 59 McLaren naar de vierde plaats, dezelfde positie die hij had ingenomen voordat hij werd geraakt door de #69 Ferrari. De vijfde plaats in het algemeen klassement ging naar de #10 Boutsen VDS Mercedes-AMG, die een briljante Silver Cup-overwinning claimde, waarbij Aurélien Panis en César Gazeau het stuur deelden. Het Franse duo leidde van start tot finish en stond zelden onder druk op weg naar het veiligstellen van de klasseoverwinning.

Het #6 LIQUI MOLY Team Engstler van OneGroup Audi eindigde als zesde overall en behaalde bij zijn seriedebuut de Gold Cup-overwinning. Max Hofer nam de start voordat hij het stokje overdroeg aan Luca Engstler, die in de slotminuten aanzienlijke vooruitgang boekte. De #30 Team WRT BMW eindigde als zevende overall en tweede in Zilver, gevolgd door de #111 CSA Racing Audi, die ook tweede werd in Goud. De #71 AF Corse Ferrari werd negende (P3 in zilver), terwijl de #99 Audi na zijn straf de Top-10 completeerde.

Klik hier voor de uitslag van Race 1 van de Fanatec GT World Challenge Europe op het circuit van Brands Hatch op 5 mei 2024.

Fanatec GT World Challenge Europe Brands Hatch Lucas Auer en Maro Engel met Winward-Mercedes winnaar op zondagmiddagMercedes vooraan op de zondagmiddag bij Race 2, met Lucas Auer en Maro Engel als racewinnaars

Race 2 - zondagmiddag
Lucas Auer en Maro Engel behaalden een overwinning van start tot finish in de tweede wedstrijd van de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-races van afgelopen weekend op Brands Hatch, waarmee ze al vroeg een voorsprong aan op de top van het Sprint Cup-klassement pakten. Het #48 Winward Racing Team MANN-FILTER Mercedes-AMG behaalde een podium tijdens de openingsrace van zondagochtend en was favoriet om hun pole om te zetten in een overwinning tijdens de tweede wedstrijd, die ’s middags verreden werd. Auer en Engel presteerden perfect, wat het Texaanse team de eerste algemene overwinning opleverde.

Auer had mede-Mercedes-AMG-fabriekscoureur Jules Gounon al in de strijd om de pole verslagen en kon de #9 Boutsen VDS-Mercedes op weg naar Paddock Hill Bend voor blijven, toen de race van start ging. Vervolgens bouwde hij een aanzienlijk gat aan de kop van het veld op en had hij na twintig minuten ruim zeven seconden voorsprong op zijn achtervolgers.

Hoewel hij de #48-Mercedes niet kon bijbenen, stond Gounon niet onder zware druk van coureurs achter hem. Thierry Vermeulen (#69 Emil Frey Racing Ferrari) reed heel verdienstelijk tijdens de openingsstint op de derde plaats, op de voet gevolgd door Benjamin Goethe (#159 Garage 59 McLaren). De laatste twee waren de eerste twee auto's die stopten toen het pit window openging.

Er waren geen problemen voor Emil Frey Racing, maar een te traag uitgevoerde pitstop kostte de auto van Garage 59 wèl een handvol posities. De #69 Ferrari van Thierry Vermeulen, inmiddels bestuurd door teamgenoot Giacomo Altoè, zette een reeks snelle ronden neer, waardoor de Italiaan de #9 Boutsen VDS Mercedes-AMG voor kon blijven toen Gounon stopte om het stuur over te dragen aan Maximilian Götz.

Vroegtijdig stoppen bleek inderdaad een slimme beslissing van Emil Frey Racing. De leidende Mercedes-AMG was een van de laatsten die de pitstraat in ging en hij kreeg een megasnelle servicebeurt van de Winward Racing-crew. Maar Engel's voorsprong op Altoè werd wel aanzienlijk verkleind. De Italiaan wist het gat op de baan verder te verkleinen, hoewel de ervaren Engel kalm aan de kop van het veld bleef rijden.

De beste actie tijdens deze fase van de race was de strijd om de zesde plaats, gevoerd door Valentino Rossi, na een snelle pitstop van zijn #46 Team WRT-crew. De McLaren van Tom Gamble had ook haast om terrein te heroveren, maar Rossi liet hem een aantal ronden hard werken voor zijn positie.

Nadat de Britse coureur een geslaagde pass had uitgevoerd, stond de #46 BMW voor een nieuwe serieuze uitdaging toen de zuster #32 BMW van Dries Vanthoor in de rij stond om een zet te doen. Hoewel hij niet in staat was het juiste tempo terug te vinden die hem de hoogste eer tijdens de openingsrace opleverde, wist de #32 uiteindelijk een weg te vinden langs Rossi, die kort daarna moest opgeven vanwege een stuurprobleem.

Het gat vooraan werd steeds kleiner, maar Engel leek nooit de overwinning te moeten inleveren. De Duitser kwam met 2,5 seconden voorsprong op Altoè over de streep, terwijl Götz het podium compleet maakte aan boord van de #9 Boutsen VDS Mercedes-AMG. De #99 Tresor Attempto Racing Audi eindigde op een goede vierde plaats nadat Alex Aka Götz gedurende de tweede stint achtervolgde, gevolgd door de #14 Emil Frey Racing Ferrari, de #159 Garage 59 McLaren, de #32 Team WRT BMW en de #96 Rutronik Racing-Porsche.

De negende plaats in het algemeen klassement en de Gold Cup-overwinning gingen naar de #25 Saintéloc Racing Audi. Gilles Magnus reed goed in de openingsstint voordat hij het stokje overdroeg aan Paul Evrard, die de late druk van Max Hofer (#6 LIQUI MOLY Team Engstler van OneGroup Audi) op zich nam, om de overwinning veilig te stellen. De #71 AF Corse Ferrari van Thomas Fleming en Eliseo Donno pakte de overwinning in de Silver-klasse, werd elfde in het algemeen klassement en het jonge team sloot daarmee een indrukwekkend Fanatec GT Europe-debuut af.

Een zonnig Bank Holiday-weekend in Kent zorgde opnieuw voor een uitstekende opkomst van toeschouwers op Brands Hatch, met 18.000 fans gedurende twee drukke dagen. Nu het openingsevenement is afgerond, gaat de Sprint Cup nu naar Misano, waar beide races van 60 minuten worden verreden op zaterdag 18 mei – de tweede wedstrijd vindt dan plaats in het donker nadat de zon is ondergegaan aan de Adriatische Zee.

Klik hier voor de uitslag van Race 2 van de Fanatec GT World Challenge Europe op het circuit van Brands Hatch op 5 mei 2024.

Fanatec GT World Challenge Europe Brands Hatch spectaculaire P2 voor Thierry Vermeulen op zondagmiddag in Race 2Spectaculaire tweede plaats overall voor Thierry Vermeulen op zondagmiddag in Race 2!

Fanatec GT World Challenge Europe Brands Hatch startveld achterzijde

Fanatec GT World Challenge Europe Brands Hatch 18.000 bezoekers









Bron foto's: gt-world-challenge-europe.com

Event_poster_Sprint_Cup_BrandsHatch 2024

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS