Pech voor Indy Dontje met nieuwe Mercedes-AMG GT4 in openingsfase van de 12H Spa-Francorchamps
Uitgegeven door Dirk Kempen • 7 oktober 2017 19:24
De allereerste 12 uur van Spa-Francorchamps startte vlekkeloos. De laatste race van het seizoen voor de 24H Touring Car Endurance Series startte op een nat Circuit de Spa-Francorchamps. Desondanks waren er geen grote incidenten in het veld van 47 auto's. Mercedes-AMG gebruikt de race als testplatform voor hun nieuwe Mercedes-AMG GT4. Fabrieksrijder Indy Dontje had de auto op pole position geplaatst. Teamcollega Bernd Schneider startte de race. Naast Schneider startte Rik Breukers in een Seat LCR TCR V3 DSG, de nieuwste TCR versie van de Seat Leon.
Bij de start verloor Breukers enkele plaatsen aan de GT4 auto's en hij viel terug naar plaats vijf, aan de leiding in de TCR klasse. Naast de twee andere test Mercedes-AMG GT4's ging ook Erik Janis voorbij aan Breukers in een KTM X-Bow GT4.
De Tsjechische coureur Janis zorgde voor een kleine verrassing. De KTM X-Bow rijder reed naar de leiding in de race. Schneider kwam onder druk van de Black Falcon AMG-GT4 van Adam Christodoulou. Het gevecht kwam echter ten einde toen Schneider onverwacht de pits opzocht. Het team had de auto pas donderdag helemaal klaar en had slechts tijd voor een korte shakedown. Door deze voorbereiding ging er vroeg in de race een riem stuk. "We willen nu niet in de pits staan," sprak teamgenoot Jörg Viebahn. "Als het goed is kunnen we het snel repareren en zijn we snel weer op de baan." Indy Dontje vulde aan: "Bernd had een goede start en reed erg snel," sprak de Nederlander. "Het is een test voor ons team maar als ik een helm op heb wil ik ook winnen!" De auto kon zijn weg weer vervolgen, met negen ronden achterstand.
Janis van de leiding als eerste in de pits voor brandstof en rijderswissel. Hierdoor ging Adam Christodoulou naar de leiding in de race. Een crash in Raidillon zorgde voor een drukke pitstraat. Grégory Paisse kreeg een klapband in Eau Rouge waardoor hij erg hard de bandenstapel in ging. De rijder was ongedeerd maar de Volkswagen Golf GTI TCR SEQ had teveel schade om terug te keren.
Na de pitstops, en verschillende rijderswissels, reed Christodoulou nog steeds aan de leiding in de race. Rik Breukers profiteerde van een snelle stop en kwam op plaats twee in het algemeen klassement. Chris Tiger nam het stuur over van Fabian Hamprecht in de Mercedes-AMG GT4 van Uwe Alzen Automotive op plaats drie. Na de pitstops van de top drie, ging de KTM X-Bow opnieuw aan de leiding in de race. Rik Breukers gaf het stuur over aan zijn vader Ivo. Als een van de eerste teams reed de Seat op slick banden. De baan was nog erg nat en Breukers senior verloor enkele plaatsen.
Na drie uur racen werd er, voor vandaag, afgevlagd. Eike Angermayr ging op dat moment aan de leiding van de race in de KTM X-Bow GT4. Olli Kangas, in de LMS Racing Seat LCR TCR, lag op de tweede plaats. De Black Falcon Mercedes-AMG GT4 met Saud Al-Faisal achter het stuur lag op plaats drie. De beste Nederlandse coureur was Ivo Breukers op plaats zes.
De resterende negen uur worden verreden vanaf morgenochtend 09:00.