SPECIAL: Lelijk eendje in de Indy 500: Vliegtuigontwerper doet poging tot Indy 500 deelname
Uitgegeven door Dirk Kempen • 17 januari 2016 16:06
In de 100 edities van de Indianapolis 500 zijn veel succesvolle én minder succesvolle race auto's de revue gepasseerd. De Eagle Aircraft Flyer Special was een van de minder succesvolle auto's in het veld. Door het ongewone design viel de auto zeker op.
In 1981 kwam vliegtuig bouwer Dean Wilson op het idee om zich in te schrijven voor de prestigieuze Indy 500. Wilson ontwierp een auto voor een Chevrolet motor. Wilson bouwde de auto in zijn werkplaats in Boise, Idaho. Lokale coureur Ken Hamilton, vader van voormalig Indy 500 deelnemer Davey Hamilton, was de aangewezen coureur. Ken Hamilton had al naam voor zichzelf gemaakt in de lokale raceklassen. Hamilton won diverse kampioenschappen in midgets en supermodifieds. Dit zijn snelle raceklassen die bijna uitsluitend rijden op ovals in de Verenigde Staten.
Hamilton had in 1981 de erg speciale Eagle Aircraft Flyer Special willen kwalificeren. Door motorproblemen startte de auto niet. Hierdoor stond Hamilton aan de zijlijn. In 1982 kwam het team terug. Ditmaal had Wilson een Chevrolet Small Block in de auto gemonteerd. De auto bleek te zwaar te zijn om te kwalificeren voor de race. Jarenlang verdween de auto van de circuits. In 2001 dook de auto plots op. Het Hemelgarn Racing team had de auto volledig gerestaureerd. Het team dat de Indy 500 in 1996 en 2000 stopte in 2010. Waar de auto nu is, is onbekend.