GRT Grasser Lamborghini wint Blancpain race op Nürburgring, zware crash Louis Machiels
Uitgegeven door Dirk Kempen • 18 september 2016 17:49
Een spannende race op de Nürburgring van de Blancpain GT Series besliste de Endurance Cup op zondagmiddag. De strijd voor de overwinning ging door tot de laatste ronde. Achterin het veld moest het Garage 59 team toekijken of ze de titel in de Endurance Cup binnenhaalde. Door verschillende problemen reed de leider in het kampioenschap in het achterveld.
Nadat de mist was verdreven werd de Blancpain GT Series race gestart. Luca Stolz had zijn GRT Grasser Racing Lamborghini op de pole position geplaatst. Bij de start verdedigde hij zijn leidende positie met succes. Achter hem sloot teamgenoot Mirko Bortolotti aan. In het middenveld werd een van de Aston Martins aangetikt door de Ferrari van Pasin Lathouras. Even later reed de nummer 59 Garage 59 McLaren in de bandenstapel. Achter het stuur zat Andrew Watson. De drukte op de baan zorgde voor auto's en koolstofvezel onderdelen die in het rond gingen. Hierdoor kwam de safety car op de baan. Na de openingsfase had Frederic Vervisch de beste zaken gedaan.
De snelle Belg startte als veertiende maar reed ten tijde van de safety car al op de vijfde plaats. Nadat de safety car weer in de pits was zette de 30-jarige Vervisch zijn opmars voort. Binnen enkele ronden was hij voorbij Dominik Baumann en Will Stevens voor de derde plaats in de race. Vervisch was hierbij de snelste Audi, achter beide Lamborghini's. Bij de herstart ging Lamborghini fabriekscoureur Bortolotti voorbij aan zijn teamgenoot Stolz. Vervisch reed naar Stolz toe, om hem niet veel later te passeren voor plaats twee. De 21-jarige Stolz kwam daarna onder druk van Nissan GT Academy rijder Lucas Ordonez.
Ordonez en Stolz kwamen tegelijk in de pits voor een rijderswissel. Mitsunori Takaboshi nam het stuur over van Ordonez die als eerste weer op de baan kwam. Stolz werd gewisseld voor Michele Beretta. Beretta kon het tempo van de Japanse Nissan rijder niet volgen. Jazeman Jaafar, in de AMG Team HTP Motorsport Mercedes, passeerde Beretta.
Na anderhalf uur racen reed Rolf Ineichen, die de GRT Grasser Lamborghini had overgenomen van Bortolotti, aan de leiding in de race. De Duitser had zes seconden voorsprong op Dries Vanthoor, die het stuur had overgenomen van Vervisch, voor Takaboshi. De beste Nederlander op dat moment was Stef Dusseldorp op plaats dertien.
Bij de tweede serie pitstops ging het leidende duo tegelijk de pits in. Christian Engelhart was de derde rijder voor de Lamborghini, terwijl Laurens Vanthoor het stuur overnam van zijn jongere broer. Er volgde een lange onderbreking nadat de Lamborghini van Attempto Racing de bandenstapel in ging. Louis Machiels, die de auto deelde met Jeroen Mul en Max van Splunteren, kon ongedeerd uit de bolide stappen. De Full Course Yellow situatie duurde erg lang omdat de bandenstapel moest worden vervangen.
De lange gele vlag zorgde ervoor dat Laurens Vanthoor direct achter Engelhart reed. Bij de herstart bleef het duo erg dicht bij elkaar. Enkele keren probeerde Vanthoor een inhaalactie, telkens hield Engelhart de deur dicht. Debutant Engelhart won de race. "Het is erg speciaal om mijn debuutrace te winnen in deze competitieve klasse," sprak de Duitser. Laurens Vanthoor was teleurgesteld dat hij niet gewonnen had. "Het was erg lastig," verklaarde de ervaren Belg. "Ik deed er alles aan om voorbij Engelhart te komen. Dat het niet lukte, daar baal ik wel een beetje van." Toch bleef Vanthoor positief. "Ik raakte hem een paar keer, maar we hielden het eerlijk, daar ben ik wel blij mee."
In de strijd voor het kampioenschap kende de Garage 59 McLaren van Côme Ledogar, Duncan Tappy en Rob Bell een zware race. Een lekke band en een drive through penalty zorgde er voor dat zij op plaats dertig finishten. Het team scoorde geen punten. Maar omdat het M-Sport Bentley team te weinig punten scoorde was het kampioenschap veilig voor Garage 59. "Ik kan niet geloven dat we kampioen zijn," sprak Bell. "Ik maakte een fout waardoor we de drive through straf kregen, de rest van de race dacht ik dat het kampioenschap verloren was." Omdat HTP Motorsport de race niet won, won Garage 59 het kampioenschap.