Karting • Chrono

Snelle Rick Bouthoorn en ervaren Montfoort Motorsports tonen potentie op internationaal niveau

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 april 2017 07:13

GENK – Voor Rick Bouthoorn is 2017 een spannend jaar, want de twaalfjarige karter uit Almere maakte niet alleen de overstap vanuit de Mini-Max naar de Rotax Max junioren, want naast deelname aan het Nederlands kampioenschap debuteerde de jonge rijder van Montfoort Motorsports ook in het Europees kampioenschap. En dat debuut verliep bepaald niet onverdienstelijk. Mede door de begeleiding van Montfoort Motorsports, dat al de nodige internationale ervaring heeft werd Rick klaar gestoomd voor het eerste EK in België. Hij nestelde zich op de kartbaan van Genk heel knap tussen de internationale top en eindigde als vierde in de prefinale en zevende in de finale. Dat smaakte uiteraard naar meer! Naast deelname aan het NK, maakt Rick ook de Europese campagne af.

Rick Bouthoorn Montfoort Motorsports

“Ik ben er heel tevreden mee”, blikte Rick terug. “Ik had het niet echt verwacht. Samen met het team moesten hwe ard werken aan het chassis en ook als rijder moest ik nog wel wat leren.” Maar toen begon het te regenen en kon hij mooi zijn vaardigheden in de regen demonstreren. “Het ging goed en ik heb er veel vertrouwen door opgedaan. Al met al was het een heel leerzaam weekend.”

Omdat het zijn eerste jaar in het EK is, moest de sympathieke rijder van Montfoort Motorsports tijdens de eerste ronde in Genk nog maar afwachten hoe het niveau zou zijn. Dat was hoog, zo had hij al heel snel in de gaten. “Maar zo zwaar had ik het ook wel verwacht. Gelukkig wist ik dat ik op de baan in Genk altijd wel snel ben. Ik ken het circuit goed dus ik had van tevoren wel verwacht dat ik in de top vijf of in ieder geval in de top tien moest kunnen eindigen.”

Tijdens de manches op zaterdag snelde Rick naar de achtereenvolgens achtste, tiende en vierde plaats. Dat laatste resultaat was er impliciet het bewijs van dat hij zijn draai inmiddels serieus gevonden had in het internationale topveld. Twee van die manches werden verreden in de regen. En telkens had hij een sublieme start aan de buitenkant.

“Ik kwam telkens goed naar voren. Zo pakte ik goed wat punten op voor de prefinale. Regenrijden ligt me wel. Je moet dan meer vechten met de kart, en als rijder kun je dan goed het verschil maken. Dat is vooral een kwestie van blijven trainen. Maar dan moet je het natuurlijk nog wel in de races laten zien. Dat is gelukt.”

Tijdens de prefinale mocht Rick als zesde beginnen. “Voor mij was het vooral een kwestie van de prefinale overleven. Ik wilde proberen één of twee plaatsjes te winnen. Dan was het goed. De finale telt het meest in het EK. Ik moest gewoon proberen een goede plek voor de finale te verdienen. Dat ik dan vierde werd, daar was ik heel blij mee.”

Sstart Rotax Max junioren met Rick Bouthoorn in de kopgroep

Toen was het dus tijd voor zijn eerste finale in het Europees kampioenschap. Een ervaring die vanaf het begin indruk maakte op Rick. “Ik vond het heel cool de grid op te lopen en te weten dat ik op één van de voorste plekken stond”, zei hij over zijn mooie vierde startplaats. “Vanaf die positie kun je dan zelfs wel een podiumplaats pakken. Ik had een goede start, maar verloor jammer genoeg een paar plaatsjes door een paar foutjes. Ik kwam af en toe op het vuil terecht en ook remde ik soms net te laat.”

Zo eindigde hij uiteindelijk als zevende. Nog steeds een keurig resultaat in een groot, internationaal veld. Een goede prestatie “En ik was nog bijna zesde geworden. Ik reed langzaam naar de nummer zes toe, Maar het lukte net niet om het gaatje dicht te rijden. Toch ben ik tevreden met die zevende plek.”

Voor Rick wacht nu de race in Salbris die in de laatste week van mei wordt gehouden. Voordat hij naar de Franse baan afreist, gaat hij eerst nog meedoen aan de derde ronde van het Nederlands kampioenschap. "We hebben nu twee NK's gehad, de eerste in Kerpen en de tweede afgelopen weekend in Eindhoven. De volgende NK is in Berghem en dan zijn de ogen weer gericht op het EK in Salbris."

Toch kijkt hij vooral uit naar de race in Frankrijk natuurlijk. “Voor mij is het een nieuwe baan. Dat vind ik juist leuk. Op een nieuwe baan is het altijd moeilijk om te rijden. Je weet van tevoren niet hoeveel grip je daar hebt, waar de rempunten precies liggen en wat de ideale lijn is. Maar dat ga ik daar wel ontdekken. Gelukkig heeft mijn monteur Erwin Montfoort er in Frankrijk al als rijder aan de EK meegedaan en ook heeft het team daar al ervaring met afstellingen van de kart. Allemaal belangrijke zaken. Ik heb er heel veel zin in!”

Rick Bouthoorn wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door: Lek Import Cars. Hij bedankt zijn vader en moeder voor de steun en hij bedankt zijn monteur Erwin Montfoort en het team van Montfoort Motorsports.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS