Ex-F1-coureur is boos: "Beschamende tactieken gebruikt en coureurs worden opgeofferd"
Uitgegeven door Wim Boekel • 12 september 2017 06:52
Timo Glock heeft hard uitgehaald naar Audi. Volgens de Duitser heeft de Duitse renstal zich tijdens de DTM-races ‘beschamende’ tactieken gebruikt en coureurs ‘opgeofferd’ om in een laatste kans de DTM-race ‘te manipuleren’. De BMW-coureur haalt uit na een incident met Nico Muller tijdens de race op zondag op de Nürburgring. Het derde raceweekend waarin Muller wordt beschuldigd van het vertragen van tegenstanders, nadat hij daar eerder in Moskou en Zandvoort van beschuldigd werd.
Op de Nürburgring raakten Muller en Glock elkaar, nadat de Audi-coureur laat de pitstraat inging. Door Glock werd de actie van zijn opponent gelabeld als ‘opoffering’. Volgens de voormalig F1-coureur was het dan wel een mooie show en leek het spectaculair, maar verder was het zonde voor de DTM. "Naar mijn mening werken Mercedes en BMW redelijk en eerlijk. Ze moeten het kampioenschap winnen, dat is waarom ze dit soort spelletjes spelen.” De auto van Muller raakte zodanig beschadigd dat hij moest opgeven. Volgens Glock hield Audi hem op de baan om een safetycar naar buiten te krijgen.
“Ik denk dat het beschamend is van Audi om de races zo te manipuleren”, reageerde Glock tegenover het Engelse Autosport. “We kennen dit spel van Moskou, van Zandvoort en van andere races. Audi houdt ervan om hun coureurs op te offeren. Nico speelde het handig, dat is buiten twijfel. Het spijt me erg, erg voor Nico dat hij het meespeelde. Ik zeg niet dat het zijn fout was, maar het probleem is wat Audi doet om hem daar neer te zetten."
“Toen Muller twee ronden buiten bleef met een lekke band, was het duidelijk wat ze probeerden te bereiken”, zegt de voormalig F1-coureur. “Ze dachten er hard over na of dit ging leiden tot een safetycar en of dit ze een voordeel ging geven.” Muller was het echter niet eens met de beschuldiging van zijn concurrent. Volgens de Audi-coureur bleef hij alleen buiten in de hoop dat de beschadigde onderdelen er af gingen vallen.
“Dan had ik de auto ergens geparkeerd, nee”, zei de coureur toen hem werd gevraagd of hij een safetycar wilde uitlokken. Robert Wickens van Mercedes sloot zich echter aan bij Muller. “De Audi-jongens waren slim”, zei de coureur. “Het was duidelijk wat ze probeerden te doen. Ik denk dat het wat over de limiet was, omdat ze duidelijk remtesten aan het geven waren bij mij in de apex van de bochten en niet accelereerden uit de bochten. Het is niet echt eerlijk racen, maar het is wat het is. Uiteindelijk was er geen contact, dus je kunt niemand de schuld geven.”