Formule 1

Andere tactiek met vier motoren en gridstraf voor Max Verstappen? Adrian Newey: "Voordelen wegen op tegen de nadelen"

Uitgegeven door Bart • 8 maart 2018 11:21

De drie teams met een Renault F1-motor kunnen wel eens op voorhand al een tactiek met vier motoren hanteren. De regels zijn veranderd en er mogen dit jaar slechts drie motoren gebruikt worden. Een vierde en mogelijk volgende levert een gridstraf op, maar de teams van Renault, McLaren en Red Bull lijken dat voor lief te nemen. Red Bull-designer Adrian Newey zegt in Auto, Motor und Sport dat het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo die optie bekijkt. "De voordelen wegen op tegen de nadelen."

Max Verstappen


Volgens Renault kan op deze manier de motor beter ontwikkeld worden. "Bij drie motoren moet een motor minimaal zeven races meegaan", zegt teambaas Cyril Abiteboul. "De balans tussen betrouwbaarheid en ontwikkeling is moeilijk te vinden." Helmut Marko vult hem aan. "Als je de straffen strategisch plant, verlies je niet zo veel. Vorig jaar in Monza startten we achteraan en eindigden we als vierde."

McLaren-teambaas Eric Boullier weet het nog niet. "We doen wat ons het beste lijkt. We wachten af hoe we er voor staan, maar de discussie over drie of vier motoren is zeker interessant.

Mercedes en Ferrari lijken niet voor de aanpak met vier motoren te gaan. "Een straf kan je een overwinning kosten en dat kan uiteindelijk beslissend zijn voor de wereldtitel", zegt Andy Cowell.

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS