Formule 1

De Formule 1 verandert: Hoe zit dat nu met al die nieuwe regels in 2017

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 24 januari 2017 15:18

Met de nieuwe regels voor aerodynamica en reglementen voor het seizoen 2017 in de Formule 1 gaat er een hoop veranderen. De auto’s worden breder en sneller, krijgen meer grip en downforce. De bolides halen hogere snelheden, 40 km/h meer dan voorheen. Brede banden maken meer snelheid in de bochten mogelijk. Rondetijden zullen drastisch zakken, wel vijf seconden per ronde.

Formule 1 2017 Regels

Maar er gaat meer veranderen, niet alleen de auto's worden aangepast, de circuits moeten dit ook. Vorige week maakte de FIA bekend dat alle circuits moeten upgraden naar een bredere baan en aangepaste bochten, alsmede een heel pakket aan veiligheidseisen en regels. Sommige circuits - zoals Melbourne - hebben al een aantal muren breder gemaakt en barriers aangepast.

Ook is er gekeken naar de regenraces, vooral door de Grand Prix van Brazilië. De zogeheten staande start wordt ingevoerd. De procedure is, zoals er het nu naar uitziet, net als een reguliere start en vindt niet meer achter de safety car plaats. Verschillende coureurs hebben over de procedure van het afgelopen jaar hun beklag gedaan en men kan nog zacht het boegeroep vanaf de tribunes horen.

Formule 1 2017

© Giorgio Piola / F1.com

Als een team geen krachtbron kan vinden of er niet in slaagt om een leveringscontract af te sluiten, kan de FIA een leverancier aanwijzen. Deze is dan verplicht om een motor leveren aan het betreffende team. Dit is ingesteld om de macht van fabrikanten als Mercedes AMG en Scuderia Ferrari te beperken. Door de hegemonie die ze hebben op het circuit, vooral Mercedes, komt het voor dat de fabrikanten weigeren een krachtbron te leveren vanwege angst voor concurrentie op de grid.

De macht van Ferrari en Mercedes is op dit moment te groot. Zij willen topteams als Red Bull Racing geen motor leveren omdat ze bang zijn voor concurrentie. Met de nieuwe regels worden motorleveranciers verplicht om motoren te leveren aan teams. Indien een team er niet in slaagt een motor te vinden, kan de FIA een leverancier verplichten om motoren te leveren. Een aantal dagen geleden werd bekend dat Sauber F1 met Honda in zee wil voor het seizoen 2018. Mocht de onderhandeling voor de Grand Prix van Monaco op niets uitlopen en er geen andere leverancier gevonden wordt voor dit seizoen, dan kan het zomaar zijn dat de FIA naar Mercedes, Ferrari of Renault wijst.

Formule 1 2017

© Giorgio Piola / F1.com

In het seizoen 2017 is er geen 'tokensysteem' meer. Dit zou niet alleen een verlaging van penalty's geven, maar resulteert ook in "minder mazen in de wet". Het zou bovendien het verschil in motorprestaties moeten verkleinen. Men mag meer ontwikkelen aan de krachtbron, maar er zijn zorgvuldig geformuleerde grenzen gesteld. Uiteraard geldt dit ook voor de afmetingen van de auto, de onderdelen en het gewicht. Ook de druk in de turbo en banden spelen hierin een rol. Het wisselen van turbo en banden is hiermee verboden, evenals van een motor of versnellingsbak, zoals voorheen gebeurde, als men door penalty's toch al achteraan het veld moest starten of vanuit de pitstraat.

Voor meer en verdere uitleg van de regels en reglementen verwijzen we u naar de website van de Formule 1 via onderstaande link.

Alles over de regels en voorschriften van 2017

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS