De teambaas van Max Verstappen: "Fabrikanten zijn altijd gekomen en verdwenen in de Formule 1"
Uitgegeven door Wim Boekel • 9 september 2017 08:16
Red Bull-teambaas Christian Horner vreest dat Renault en Honda de slag om Mercedes en Ferrari bij te halen niet voor 2021 kunnen maken. In dat jaar worden de nieuwe motorenregels in de Formule 1 geïntroduceerd. Mercedes en Ferrari domineren op dit moment het kampioenschap, waarbij Red Bull derde staat en slechts de helft van de punten ten opzichte van de fabrieksteams heeft binnengehaald. De Renault- en Honda-motoren hebben dit jaar een betrouwbaarheidsprobleem, waarvan Max Verstappen bij de Franse krachtbron al diverse keren het slachtoffer is geworden. Daarnaast weten de twee fabrikanten het verschil in vermogen niet te overbruggen.
“In werkelijkheid hebben deze twee fabrikanten zo’n snelheid, zo’n toegewijde investering, dat het lastig is om te zien hoe de anderen het bijhalen in de tussenliggende periode van nu en 2021”, aldus Horner tegen Sky Sports. De teambaas is dan ook totaal niet positief over de V6-turbomotoren. Wanneer men overstapt op de nieuwe motoren na 2020, moeten deze goedkoper en minder complex worden. Porsche heeft haar interesse daar inmiddels in getoond. Volgens de Brit zegt dat het ook partijen als Aston Martin, waarmee Red Bull al samenwerkt, en Lamborghini moeten kunnen verleiden.
“We verliezen mogelijk fabrikanten, maar ik denk dat er iconische fabrikanten zijn die graag willen komen als het betaalbaar is”, zegt Horner. “Aston Martin is een van hen, Lamborghini woont vergaderingen bij. Dus zolang als je Ferrari hebt, zo lang als je historische teams als McLaren en Williams en meer hebt en andere fabrikanten zoals ik genoemd heb gaan komen, denk ik dat het een spektakel is.”
“Fabrikanten zijn altijd gekomen en verdwenen in de F1, wanneer het hen schikte”, aldus Horner. “Ik denk dat het meest belangrijke is om het juiste product te krijgen, de juiste show te krijgen en dan is het aan de fabrikanten om er wel of niet bij te zijn.”