Eddie Jordan's twijfels over Audi: "Een auto vanuit Zwitserland laten rijden, is een enorm vraagteken"
Uitgegeven door Peter Vader • 4 augustus 2024 05:00
Mattia Binotto en Jonathan Wheatley zullen de twee sleutelfiguren zijn die de taak zullen hebben om de transitie en het overnameproces van Sauber naar Audi te begeleiden, in afwachting van het historische debuut in de Formule 1 dat in 2026 zal plaatsvinden met de komst van de nieuwe technische reglementen. Ondanks de twee recente en fundamentele toevoegingen lijkt niet iedereen overtuigd van het project van het Duitse huis met het logo met de vier ringen. F1-analist Craig Slater bestempelde een paar dagen geleden de weigering van Sainz om bij Audi aan de slag te gaan als "een duidelijk teken dat het niet goed gaat”. Maar naast de Britse journalist uitte ook Eddie Jordan zijn twijfels, toen hij afgelopen week zijn zegje deed in de podcast Formula for Success.
Een enorm vraagteken
”Ik sprak iemand die een goed overzicht heeft van hoe het er bij Audi aan toe gaat. Hij zegt niets dat niet voor de hand ligt, maar hij beschreef het tegen mij als een ramp en merkte op dat het team op dit moment niet eens een stuur op een auto kan zetten. De botsingen aan de top weerspiegelen dat het momenteel heel slecht gaat.”, aldus Jordan tegen David Coulthard in de podcast, waarna hij vervolgde: “Jij en ik (David Coulthard red.) zijn goed bevriend met Allan McNish (directeur Audi-motorsportcoördinatie) en we wensen hem het beste, maar de taak die hij op zich heeft genomen is enorm. Een auto bouwen en deze vanuit Zwitserland gaan laten rijden, inclusief productie, is een enorm vraagteken. We zagen ooit wat Toyota gebeurde: ze kwamen binnen, probeerden het op hun manier te doen en het werkte niet. Het aantal teams dat dit deed kostte een fortuin. Het is een grote uitdaging. En ik moet zeggen dat er geen betere manier is om een raceauto en team te besturen dan vanuit Groot-Brittannië. En dan vooral in dat gebied van Northampton, Oxfordshire en vanuit sommige andere plaatsen. Ze hebben zo’n schat aan kennis. Ze hebben de mentaliteit dat ze kunnen winnen of de beste kunnen worden.”
Complexiteit en tijdlijnen
“Leveranciers in de regio begrijpen de complexiteit en tijdlijnen waar mensen aan moeten voldoen. Terwijl je bijvoorbeeld in Zwitserland een machine gaat bestellen, krijg je een termijn van vier dagen, vier weken, vier maanden en kun je niets doen. Als je in Groot-Brittannië zit, kun je met je leverancier om de tafel gaan zitten en zeggen: 'Als je dit niet doet, krijg je geen werk meer, dus je kunt maar beter alles laten vallen en dit doen.' En daar werken ze dag en nacht voor. De filosofie is dat er een racecultuur bestaat, die zit in het DNA. Ik denk dat wat Audi doet fundamenteel verkeerd is."
Groot-Brittannië is de 'place to be'
"Ik denk dat als je echt wereldkampioen wilt worden en Grands Prix wilt winnen, Groot-Brittannië zich al lang heeft gevestigd als de ruggengraat om dit te bereiken ", voegde Coulthard eraan toe, in overeenstemming met de stelling van Eddie Jordan. “Ferrari is een geval op zich, historisch gegroeid, maar om dit resultaat te bereiken was een groot Europees personeelsbestand nodig. De tijd zal leren of Audi succesvol zal zijn of niet."
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!