Formule 1

F1-topteams liggen overhoop: met name Mercedes, Red Bull, Ferrari zijn niet blij

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 januari 2018 07:26

Er is een nieuw akkefietje tussen de topteams van de Formule 1 en Liberty Media. Dit keer gaat het niet over de motoren, maar de verkoop van merchandise. Tijdens de Grands Prix wordt traditioneel de team-merchandise verkocht via eigen stalletjes, maar dit willen de Amerikanen veranderen. Liberty Media wil overstappen naar een concept van een 'one-stop superstore tent'. Een enkele plek waar de fans haar artikelen kunnen kopen. Een aanpak die overkomt vanuit Nascar, maar die na slechte verkopen en negatieve feedback van de fans teruggedraaid is.

2018 Formule 1


"We hebben Fanatics benaderd, die marktleider is op dit gebied en veel kennis heeft van sportevenement en hoe producten verkocht moeten worden", aldus de commercieel directeur van de F1, Sean Bratches tegen het Finse Turun Sanomat. "Volgend jaar hebben we een proef met een grote tent. Je kunt items uit het rek pakken en zien of het past, dan kun je in een rij gaan staan met 15 ŕ 20 kassa's en als je het naar huis wilt laten sturen, dan is onze partner DHL aanwezig om het voor je af te handelen. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan en alle race organisatoren ondersteunen het plan."

Met name Mercedes, Red Bull, maar vooral Formule 1's bekendste team Ferrari, zijn niet blij met het plan, zo meldt de Finse krant. "In haar geschiedenis heeft Ferrari meer merchandise dan elk ander team verkocht", zei een niet nader genoemde bron. "Als de fans ongeduldig zijn, gaan ze niet naar een grote hal waar ze een lang pad moeten doorlopen om te vinden waar ze naar zoeken. Ik denk dat we omzet gaan verliezen met deze nieuwe structuur."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS