Ferrari en Mercedes testen de bredere 2017 Pirelli-banden op Paul Ricard en Barcelona
Uitgegeven door Wim Boekel • 6 september 2016 17:06
De volgende stap in de ontwikkeling van de bredere Formule 1-banden heeft plaatsgevonden in Paul Ricard. Ferrari en Mercedes hebben Mercedes geholpen bij het ontwikkelen van de prototype banden van Pirelli op twee verschillende circuits.
(1/2) #Fit4F1 2017 tyre development continues. Today on track at Barcelona with #Ferrari https://t.co/2EgpSDDoab ... pic.twitter.com/UqducSgCxD
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 6 september 2016
Mercedes testte de nieuwe bredere banden op Paul Ricard in het Zuid-Frankrijk gedurende een driedaagse test. Terwijl Ferrari in actie kwam op het Circuit de Catalunya, dat ook op de Formule 1-kalender staat. De test is bedoeld om Pirelli te helpen bij de constructie en compounds voor de 2017-banden. De renstallen weten niet welke banden ze gebruiken, zodat de teams die deelnemen geen voordeel hebben. De data van de tests worden door Pirelli gebruikt en gedeeld met alle elf teams om het zo eerlijk mogelijk te houden.
... (2/2) and at @PaulRicardTrack with @MercedesAMGF1 and @PWehrlein... https://t.co/2EgpSDDoab #Fit4F1 pic.twitter.com/O7FNuV8bWY
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 6 september 2016
Manor-coureur Pascal Wehrlein reed in een aangepst Mercedes W06, terwijl Ferrari Kimi Raikkonen inzette aan het stuur van de SF15-T. Het zijn de 3e en 4e test van Pirelli, van een schema van 10 tests gedurende 2016. De tests op Paul Ricard en in Barcelona zijn gericht op de slicks en niet op de regen banden.
De banden zijn bedoeld als significante stap in de downforce levels voor volgend jaar, waarbij men hoopt de rondetijden met vijf seconden te verminderen. Het doel van Pirelli is om de afloop van de prestaties in 2017 te bepreken. De Italianen willen een band ontwikkeling die de coureurs de mogelijkheid geeft volle bak te gaan tijdens een Grand Prix, maar waar nog wel meerdere pitstops gehouden moeten worden. De bandenfabrikant is optimistisch over het bredere contact met het asfalt van de band, waardoor de bandendruk kan afnemen. Dit om de downforceniveau’s te verhogen.