FIA ontdekt nieuwe flexibele vleugels; McLaren niet enige team dat aanpassingen moet doen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 oktober 2024 06:46
De FIA heeft bevestigd dat meerdere F1-teams hun achtervleugels hebben moeten aanpassen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Na extra controles op de achtervleugels blijkt McLaren niet het enige team te zijn dat zijn ontwerp moest wijzigen. Nikolas Tombazis, hoofd single-seater zaken bij de FIA, onthulde dat 'twee of drie teams kleine aanpassingen moesten doen' na nieuwe richtlijnen die na de GP van Singapore werden uitgevaardigd.
De FIA heeft verduidelijkt dat elke toename van de sleufopening van meer dan 2 mm bij gesloten DRS als illegaal wordt beschouwd. Tombazis: "We willen niet dat de opening daar meer dan 2 mm bedraagt. Er is enige natuurlijke opening vanwege de manier waarop de vleugels zijn gemonteerd en vervormen, maar sommige teams vervormden meer."
Om de naleving beter te controleren, zal de FIA referentiepunten op achtervleugels aanbrengen voor een nauwkeurigere beoordeling van vervorming via achterwaarts gerichte onboard camera's.
McLarens 'mini-DRS' vleugel voldeed aan de regels, maar de FIA was ontevreden met het ontwerp. McLaren heeft "proactief" aangeboden om aanpassingen te doen aan al hun achtervleugels sinds Baku.
Tombazis bevestigde dat McLaren een directe waarschuwing had gekregen: "Als ze ons hadden genegeerd, wat ze over het algemeen niet doen, dan zouden we ze hebben gerapporteerd."