Formule 1: Ferrari met Sharknose
Uitgegeven door Johan Vis • 16 juni 2018 07:09
De 2018 Historic Grand Prix Zandvoort presenteert ook dit jaar weer een bijzonder demo-programma. Neem bijvoorbeeld het optreden van twee Ferrari 156 ‘Sharknose’ Formule 1-auto’s. Phil Hill werd in 1961 wereldkampioen met zijn Sharknose. Op 31 augustus en 1 en 2 september zetten zijn zoon Derek Hill en voormalig Ferrari Formule 1-coureur Arturo Merzario de klok 57 jaar terug!
De Ferrari 156 ‘Sharknose’ behoort tot het selecte gezelschap Formule 1-modellen die een mythische status heeft bereikt. De Formule 1-auto, die zijn bijnaam dankt aan zijn karakteristieke ‘neusgaten’, was in het seizoen 1961 onverslaanbaar. Phil Hill won de wereldtitel, zijn teamgenoot Wolfgang von Trips eindigde (helaas postuum) als tweede.
Dubbelzege Grand Prix van Nederland
De Ferrari Sharknose was onder meer oppermachtig tijdens de Grand Prix van Nederland, op 22 mei 1961 op het circuit van Zandvoort. Hill, Von Trips en Richie Ginther zorgden ervoor dat Ferrari de volledige eerste startrij van drie auto’s innam. Von Trips won de race, de eerste zege voor de Sharknose. Hill stelde de tweede plaats veilig, Ginther eindigde als vijfde.
Bekijk de bolides in het rennerskwartier!
Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort stuurt Derek Hill een Ferrari Sharknose door de Tarzanbocht, net zoals zijn vader dat ruim 57 jaar geleden deed. De tweede Sharknose wordt bestuurd door Arturo Merzario, de Italiaan die in 1972 en 1973 voor Ferrari in de Formule 1 uitkwam.
Bezoekers aan de Historic Grand Prix Zandvoort met toegang tot het rennerskwartier kunnen de unieke auto’s van dichtbij bewonderen. Voor iedereen die er op 31 augustus en 1 en 2 september bij is: geniet van dit bijzondere moment!
Terugkeer van een legende
Na hun succesvolle optredens, werden de Sharknoses begin jaren ’60 door Ferrari vernietigd. Gelukkig bleven onder meer de motoren en de versnellingsbakken gespaard. Deze onderdelen vormen de basis van de twee meer-dan-natuurgetrouwe Sharknoses die eigendom zijn van de Amerikaan Jason Wright, deelnemer aan historische races én groot fan van Phil Hill.
Voor de technisch geïnteresseerde liefhebbers: Wright paste in zijn Sharknoses zowel de aanvankelijk gebruikte 1,5 liter V6 met een blokhoek van 65 graden toe als de latere 120 graden-variant die succes op succes boekte.