George Russell testte koelvest in Bahrein terwijl Lewis Hamilton tegen regelverandering pleit
Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 april 2025 06:40
George Russell reed de Grand Prix van Bahrein met een speciaal koelvest volgens de nieuwe Heat Hazard-regels, als eerste coureur die dit systeem gebruikte.

De nieuwe regel voor dit jaar betreffende hittebescherming is optioneel voor dit seizoen, maar Mercedes besloot het systeem toch te testen. Het koelvest is ingevoerd na de Grand Prix van Qatar 2023, waar meerdere coureurs onwel werden door de extreme hitte.
Volgens de Heat Hazard-regelgeving mogen coureurs een koelvest gebruiken bij races waar de temperatuur hoger is dan 30,5 graden Celsius. Als alternatief kunnen ze 500 gram ballast toevoegen om het gewicht van het vest te compenseren, hoewel het volledige systeem aanzienlijk meer weegt.
Russell was positief over de eerste test van het koelsysteem. "Het was zeker zeer merkbaar toen ik het koelwater aanzette. Bij de start van de race pompte er water van 16 graden rond mijn lichaam, wat behoorlijk prettig aanvoelt wanneer je in een cockpit zit van meer dan 50 graden", aldus Russell.
Mercedes overweegt het koelvest dit weekend voor beide coureurs in te zetten tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië. Het huidige systeem is een standaardoplossing, maar het team ontwikkelt momenteel een eigen maatwerk-versie. "Dat koelvest is standaard en er is ruimte om het comfort te verbeteren. We zijn bezig met het ontwikkelen van ons eigen koelvest dat over een paar weken klaar zal zijn", zei Russell.
Lewis Hamilton staat echter sceptisch tegenover het gebruik van koelvesten tijdens races. "Ik wil kijken hoe ik me beter kan voorbereiden. Hoe kan ik een koelvest gebruiken vóór de race? Hoe kan ik mijn lichaam voorkoelen, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gehydrateerd blijf? Dat is onderdeel van het hele proces. Ik vind het goed dat ze de technologie hebben, maar voor mij is het niet wat ik in mijn auto wil zien", zei Hamilton.




