Hamilton wint allereerste Grand Prix, zware crash Kubica
Uitgegeven door Casper Bekking • 10 juni 2007 19:13
MONTREAL - Lewis Hamilton heeft zondag tijdens de Grand Prix van Canada zijn allereerste Formule 1-overwinning gepakt. De debutant bij McLaren overleefde verschillende safety-car-situaties en reed overtuigend naar de zege. Robert Kubica overleefde een zeer hevige crash. Nick Heidfeld en Alexander Wurz werden zeer verrassend tweede en derde in Montreal.
Christijan Albers startte de race in Canada vanuit de pitsstraat nadat er een probleem met de versnellingsbak ontstaan was op de startgrid. Het team van Spyker wist het probleem tijdig op te lossen waardoor de Nederlander in zijn eigen auto kon starten. Minister-president Jan-Peter Balkenende was aanwezig in Montreal om de race te bezichtigen. Na een lange vertraging met het vliegtuig was Balkenende toch op tijd om zijn visie te geven over de favoriet op de overwinning. "Gezien het feit dat onze landgenoot niet de kans heeft om te winnen, ga ik voor een Ferrari. Al ben ik ook onder de indruk van Hamilton, die ik op Zandvoort tijdens de Masters of F3 nog heb zien rijden. Maar de beste zal winnen", aldus Balkenende.
Bij de start bleef Button staan door een kapotte versnellingsbak. Daarmee was zijn race direct over. Heidfeld had een goede start van P3 en haalde Fernando Alonso in. De Spanjaard ging te overmoedig de eerste bocht in en schoot door het gras. Hierdoor viel hij terug naar de derde plaats. Kimi Räikkönen verloor twee plaatsen en raakte Massa in de eerste bocht licht met zijn voorvleugel. Mark Webber verloor drie plaatsen bij de start en lag negende, achter Kubica. Na drie ronden waagde de Australiër een poging bij de Pool, die eindigde in een spin in de eerste bocht. Na enkele ronden raakte Albers de muur op hoge snelheid. Dit had echter geen gevolgen voor zijn bolide. In de vijftiende ronde viel Speed uit na een inhaalactie op Wurz, waardoor zijn voorwielophanging afbrak. De achtervleugel van Wurz beschadigde, maar dit had in eerste instantie geen gevolgen.
Heidfeld maakte in de twintigste ronde de eerste pitstop van de wedstrijd en hij kwam terug als zevende. Leider Hamilton reed een ronde later binnen en na goede stop kwam hij terug op de baan achter Rosberg en voor nummer vier Räikkönen. Sutil ramde de muur vol met de zijkant en veroorzaakte een Safety-car-situatie. Massa leidde voor Hamilton en Räikkönen. Alonso en Rosberg gingen naar binnen op het moment dat de Safetycar net naar buiten was, waardoor ze later een stop-and-go-penalty kregen. In dezelfde ronde ging Massa als de leider naar binnen, direct gevolgd door Räikkönen, die daardoor even moest wachten totdat de Braziliaan zijn pitstop had gepleegd. Bij de herstart behield Hamilton de leiding, voor Heidfeld en Alonso.
Kort daarop werd de race keihard opgeschrikt. Na de herstart was er een ongelooflijk zwaar ongeval van Robert Kubica. Op volle snelheid raakte hij de achterkant van Trulli en vloog meerdere malen over de kop. De impact was zo zwaar dat zijn monocoque bij de voeten open scheurde. Bovendien verloor hij zijn HANS-systeem tijdens de buiteling. De doktoren waren snel ter plaatse en uiteraard werd de race opnieuw geneutraliseerd. Christijan Albers lag op een knappe veertiende positie door de neutralisaties.
Met nog 37 ronden te gaan werd er weer geracet. Hamilton kende wederom een goede start en nam voorsprong op Heidfeld. Alonso lag derde voor Rosberg, echter moeten beide nog hun stop-and-go ondergaan. De beide Ferrari's kwamen slecht uit de neutralisaties, Massa lag achtste en Raikkonen vlak voor Albers op de elfde plaats. De verrassingen zijn Davidson op P5 en Ralf Schumacher op P6.
Met nog 34 ronden doken Rosberg en Alonso binnen voor hun tijdstraf. De Spanjaard viel ver terug en lag voorlopig vijftiende. Op dat moment kwam het eerste nieuws over Kubica binnen: hij was bij kennis en sprak tegen de doktoren, en het leek erop dat hij zelfs niets gebroken had, ondanks dat zijn voeten buiten de monocoque hingen.
De spectaculaire race ging verder: in dezelfde ronde gaf Coulthard op, Davidson schoot rechtdoor bij de chicane voor het rechte stuk. Hij maakte een onverwacht bezoek aan de pits, waar zijn team niet op berekend was. Trulli en Rosberg spinden tegelijkertijd, zonder elkaar geraakt te hebben. Op dat moment reed de onder vuur staande Ralf Schumacher als derde en Webber op een knappe vierde positie. Christijan Albers lag door de mêlee van anderen op de tiende plaats met uitzicht op punten.
Na de stop van Schumacher in de veertigste ronde ging Hamilton aan de leiding voor Heidfeld, Webber, Massa, Fisichella, Sato, Räikkönen en Kovolainen. In ronde 47 reed Heidfeld naar binnen voor zijn tweede stop, waardoor Webber de tweede positie in zijn schoot geworpen kreeg. Een ronde later ging ook Hamilton naar binnen en behield de leiding met ruime voorsprong. Alonso zat op doorstampen en klokte per ronde een snellere tijd dan de Ferrari van Räikkönen voor hem. Ook Albers bezocht in deze ronde de pits na een flinke uitstap door het gras waardoor zijn voorvleugel vervangen moest worden. De stop van de Nederlander was meteen zijn laatste wapenfeit en de oranje Spyker ging op de krik naar binnen. Door de brokstukken van Albers volgde de zoveelste safety-car. Fisichella en Massa kregen met negentien ronden te gaan een zwarte vlag omdat beide bij het uitrijden van de pitstraat de rode stoplichten negeerden. Alonso en Räikkönen gingen tijdens de neutralisatie tegelijkertijd naar binnen en reden naast elkaar de pitstraat ook weer uit. Alonso en McLaren kenden een snellere stop en Alonso passeerde daarmee de Fin. Toen de Safetycar de pits inging, reed Webber hem direct achterna. Hamilton behield de leiding voor Heidfeld.
"Twintig procent van zijn onderdelen lag in mijn auto", meldde Christijan Albers op de vraag of hij nog iets meekreeg van de crash van Kubica. Bij de volgende herstart raakte Liuzzi de muur en schoot Alonso rechtdoor waardoor hij enkele posities verloor. Doordat de bolide van Luizzi op het rechtse stuk stilstond, volgde opnieuw een Safetycar situatie. Hamilton leidde voor Heidfeld, Barrichello, Wurz, Kovolainen, Trulli, Räikkönen en Schumacher.
Gedurende de safety-car-situatie ging Trulli de pits in en bij het uitkomen raakte hij met koude banden op het vuile deel van de baan en schoot de bandenstapel in. Uitvaller nummer tien was daarmee een feit. Met nog elf ronden te gaan, kwam de safety-car naar binnen en was Hamilton wederom foutloos en nog steeds de leider. Met acht ronden te gaan, wisselde Barrichello banden. Het hele veld passeerde en de Honda-coureur kwam terug als twaalfde. Hierdoor klom Sato de topacht binnen en lag Wurz op podiumkoers. De Japanner zorgde voor meer sensatie en passeerde Schumacher, waardoor hij zich verzekerde van twee punten. Met nog twee ronden te gaan pakte hij zelfs P6 door in de laatste chicane voor de start-finish Alonso te verschalken. De grote winnaar was uiteindelijk Lewis Hamilton, die een foutloze race reed en zijn eerste zege pakte.
Uitslag Formule 1 GP Canada:
1. L. Hamilton (McLaren)
2. N. Heidfeld (BMW-Sauber)
3. A. Wurz (Williams)
4. H. Kovalainen (Renault)
5. K. Raikkonen (Ferrari)
6. T. Sato (Super Aguri)
7. F. Alonso (McLaren)
8. R. Schumacher (Toyota)