Harde dreun voor Mercedes, Max Verstappen tweede in dramatische Grand Prix van Maleisië + UITSLAG
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 oktober 2016 08:43
Max Verstappen is zondag als tweede geëindigd tijdens een dramatische Grand Prix van Maleisië. De Nederlander van Red Bull Racing moest zijn teamgenoot Daniel Ricciardo voor zich dulden. Daarmee werd het een regelrechte één-twee voor Red Bull op het circuit van Sepang. Ferrari-rijder Kimi Räikkönen werd derde.
Door het uitvallen van raceleider Lewis Hamilton van Mercedes (geplofte motor) waren het de Red Bull-rijders die in de slotfase van de race die om de overwinning knokten. Voor Mercedes was het sowieso al geen echte topwedstrijd omdat Nico Rosberg wegens een touché met Sebastian Vettel bij de start van achteruit de wedstrijd moest vervolgen. De Duitser moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats.
Verstappen was goed weg bij de start, maar werd fel naar buiten gedreven door de eveneens goed gestarte Sebastian Vettel achter hem. Doordat Vettel vervolgens in aanraking kwam met de Mercedes van Nico Rosberg – die daardoor spinde en op de zestiende plaats zijn race kon vervolgen – brak de ophanging van zijn linkervoorwiel. De Duitser moest zijn Ferrari vervolgens in het gras parkeren en dat betekende een virtual safety car. Verstappen moest op zijn beurt zijn Red Bull naar de rand van de baan om de stuurloos geworden Vettel te ontwijken.
Nadat het veld weer werd vrijgegeven, lag Verstappen weldra derde achter zijn teamgenoot Daniel Ricciardo en raceleider Lewis Hamilton. In de tiende ronde zocht hij voor het eerst de pitstraat op voor een bandenwissel en liet hij opnieuw de softband monteren op de RB10. Dat duidde erop dat hij voor een tweestopstrategie ging. De wissel was uitstekend getimed, want Verstappen verloor tijdens de stop slechts één plaats terwijl iedereen om hem heen nog moest stoppen.
En jawel, nadat ook Ricciardo de pitstraat had opgezocht voor nieuwe banden, was het Verstappen die na 22 ronden aan de leiding ging. Hamilton reed met de harde band daarachter op P2, op ruim 8 seconden van de Red Bull-rijder. Omdat de Brit van Mercedes nieuwer rubber had, liep hij vrijwel elke ronde een aantal tienden van seconden in op de leider en in ronde 27 kwam Verstappen als eerste rijder in de top drie voor zijn tweede stop naar binnen. Met de harde band kwam hij op de derde plaats terug op de baan.
Inmiddels had Rosberg zich terug geknokt naar de vijfde plaats. Een verdere verbetering zat er lang niet in voor de Duitser, todat hij in de 37ste ronde vlak achter Kimi Räikkönen opdook en hem een ronde later voorbijging. Dat ging niet zonder slag of stoot. Rosberg ging ineens links voorbij aan de Fin en raakte diens Ferrari in de sidepod. Verder naar voren kwam Verstappen nadrukkelijk dichterbij aan teamgenoot Ricciardo die na 39 ronden nog steeds zijn tweede stop moest maken. Verstappen viel aan, maar de Australiër gaf een bochtencombinatie lang geen krimp en behield zijn positie.
Vooraan leek Lewis Hamilton op weg naar de zege, maar in de 41ste ronde ging het helemaal mis voor de drievoudig wereldkampioen. Hij blies zijn motor op wegens problemen met de internal combustion engine en viel uit. Daardoor maakten de nieuwe leider Ricciardo en nummer twee Verstappen allebei een pitstop om een een-twee voor Red Bull veilig te stellen. Nico Rosberg reed ruimschoots daarachter op de derde plaats en kreeg even later nog een tijdstraf van tien seconden vanwege zijn aanvaring met Vettel, eerder in de race.
Tussen Ricciardo en Verstappen was het intussen knokken geblazen om de leiding in de wedstrijd. De jongste coureur in de Formule 1 zette zijn teamgenoot onder druk, maar kon er niet aan voorbij en moest zich zodoende tevredenstellen met een nog altijd heel knappe tweede plaats.
UITSLAG Grand Prix van Maleisië 2016
1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 56 1h37m12.776s
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 56 2.443s
3 Nico Rosberg Mercedes 56 25.516s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 56 28.785s
5 Valtteri Bottas Williams/Merc. 56 1m01.582s
6 Sergio Perez Force India/Merc. 56 1m03.794s
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 56 1m05.205s
8 Nico Hulkenberg Force India/Merc. 56 1m14.062s
9 Jenson Button McLaren/Honda 56 1m21.816s
10 Jolyon Palmer Renault 56 1m35.466s
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 56 1m38.878s
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 55 1 Lap
13 Felipe Massa Williams/Mercedes 55 1 Lap
14 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 55 1 Lap
15 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 55 1 Lap
16 Esteban Ocon Manor/Mercedes 55 1 Lap
- Felipe Nasr Sauber/Ferrari 46 Retirement
- Lewis Hamilton Mercedes 40 Engine
- Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 39 Retirement
- Kevin Magnussen Renault 17 Retirement
- Romain Grosjean Haas/Ferrari 7 Brakes
- Sebastian Vettel Ferrari 0 Collision