Helmut Marko breekt lans voor McLaren en draait duimschroeven aan bij de FIA: "Het is toch gekkenwerk"
Uitgegeven door Mitchell Koolen • 2 juni 2017 15:08
Helmut Marko; Red Bull Racing adviseur en promotor voor de Grand Prix van Oostenrijk meent dat de huidige motorenregels in de Formule 1 een team als McLaren-Honda ruďneert. Volgens de Oostenrijker is er dringend behoefte aan nieuwe regels omtrent de krachtbron voor 2021. Marko die normaal niet zo scheutig is met het verdedigen van rivalen neemt het in deze kwestie op voor het geplaagde McLaren.
Tegen de Salzburger Nachrichten vertelde de oud-coureur en winnaar van de 24U van Le Mans dat de huidige Formule 1 rond de krachtbron 'Formule 1 onzinnig'zijn en 'verkeerd voor de F1'. "De Formule 1 heeft een motor nodig die simpel is, luid en kosten niet hoger dan tien miljoen dollar". Tegen de krant herhaalde Marko een eerdere uitspraak dat als de F1 doorgaat met de huidige motoren na 2020, Red Bull zich terugtrekt uit de sport. De adviseur benoemt dit omdat de motoren de populariteit van de sport beschadigen. Sinds 2014 met de invoering van nieuwe regelgeving is de populariteit inderdaad enorm gezakt.
"De krachtbron is een ongelooflijke technische prestatie", vervolgde Marko. "Maar dat maakt het publiek niet uit en het zet de coureur meer op de achtergrond. Het is gekkenwerk als je 20 miljoen dollar of meer nodig hebt voor een motor. Buiten dat is het niet relevant. Er is niets van deze technologie in productieauto's".
Ook zegt Marko dat de succesvolle fabrikanten, Mercedes AGM Petronas en Scuderia Ferrari, op het moment in een positie zitten om andere teams te chanteren. "In 2014 zaten we bijna zonder krachtbron", zei de adviseur. "De regels moeten zo zijn dat Cosworth en Ilmor succesvol en commercieel een motor kunnen maken. Zodat wie ze ook wil of het nu wij, Sauber F1 of Scuderia Toro Rosso zijn deze kunnen kopen".
Over de huidige regels heeft de Oostenrijker weinig goede woorden over: "De sponsoren rennen weg", zei Marko. "Het ruďneert McLaren. Het is simpelweg de complexiteit van deze regelgeving dat het zo moeilijk maakt voor een wereldklasse bedrijf als Honda om competitief te zijn", waardoor Marko het nu in de handen van de nieuwe eigenaren, Liberty Media legt. "We zijn ervan verzekerd dat Liberty Media serieus is. Ross Brawn werkt ook die kant op, zelfs een super-engineer als hem begrijpt het soms even niet.
THE SUB® thuistap. Bekijk hier alle modellen! Voor elke keuken of man cave een stijlvolle SUB! Leuk voor Vaderdag