Formule 1

Horner over toekomst Red Bull: 'Zullen op korte termijn pijn voelen, maar veel ruimte voor verbetering'

Uitgegeven door Frank Korsel • 13 oktober 2024 06:01

De dominantie die Red Bull Racing de voorbije jaren op de mat legde, behoort inmiddels tot het verleden. Het jaar 2024 verloopt vooralsnog allerminst vlekkeloos en de Oostenrijkse renstal moet zodoende vrezen voor het verliezen van zowel het constructeurs- als coureurskampioenschap. Dit komt hoofdzakelijk door de vele balansproblemen aan boord van de RB20. Toch zal het team vernoemd naar de energiedrank weinig grote veranderingen aanbrengen bij de auto van volgend jaar. Dat vertelt teambaas Christian Horner in gesprek met Autosport.



Red Bull begon oppermachtig aan dit seizoen door vier van de vijf eerste Grand Prix's te winnen. Maar al gauw daarna ging het bergafwaarts. De laatste raceoverwinning voor Red Bull dateert inmiddels van juli, toen Max Verstappen zegevierde in Spanje. Toch ziet Horner geen aanleiding voor zijn team om grote veranderingen door te voeren met het oog op 2025. “De auto van volgend jaar is een evolutie van de auto van dit jaar. Vanwege de manier waarop het budgetplafond werkt, heeft het geen zin om onderdelen te veranderen, tenzij het een grote performance boost oplevert.”

Één van de andere redenen waarom Red Bull niet extreem veel zal investeren in 2025, zijn de aanstaande reglementswijzigingen in het daaropvolgende jaar. In 2026 zal Red Bull, in samenwerking met Ford, tevens voor het eerst een zelfontworpen motor gebruiken. “Dat is met afstand onze grootste uitdaging”, vertelt Horner. “We zijn eigenlijk een start-up begonnen, hebben zeshonderd mensen gerekruteerd, er is een nieuwe fabriek gebouwd en we hebben een groep mensen samengebracht die werken binnen de Red Bull-cultuur die zo succesvol is geweest met de chassiskant.”

Toch heeft Horner alle vertrouwen in een goede afloop van het motrproject, zij het met de nodige opstartproblemen. “De relatie met Ford werkt goed. Uiteraard zullen we op de korte termijn wat pijn voelen, maar er is veel ruimte voor verbetering op de lange termijn omdat we alles nu onder één dak hebben. We plukken nu al de vruchten van het feit dat de motormensen naast de chassismensen zitten terwijl we bezig zijn om de motor in de auto te integreren”, aldus de voorman van Red Bull Racing.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS