Jacques Villeneuve blijft moddergooien naar Verstappen: "Het is een belediging"
Uitgegeven door Wim Boekel • 23 december 2014 02:06
Jacques Villeneuve neemt nooit een blad voor de mond en laat nu weten dat het debuut van de jongste F1-coureur ooit, Max Verstappen een ‘belediging’ is. De Limburger debuteerde dit jaar vanuit de karts in de Formule 3. Het grote talent van Verstappen bleef niet onopgemerkt. RedBull nam de jonge Limburger op in haar talentenprogramma en Max maakt volgend jaar zijn racedebuut in de Formule 1. Met 17 jaar is Max Verstappen de jongste Formule 1-coureur ooit. Vandaag de column: Villeneuve van Formule 1 kampioen tot Azijnzeiker. Een 'flinke' kerel, die Canadees. Voor de tweede keer in korte tijd is het ‘heel dapper’ van Jacques om een jonge rijder van 17, proberen onderuit te halen in de media. Max die op zijn leeftijd in tegenstelling tot Villeneuve al veel won in zijn nog jonge loopbaan, maar die zich nu van zijn werkgever RedBull niet mag en kan verweren tegen de uitspraken van Villeneuve.
Tegenover het Italiaanse Omnicorse zei Jacques Villeneuve hierover: “Moet ik je de waarheid vertellen? Ik denk dat Max een belediging is. Realiseert Red Bull zich dat ze een kind in een Formule 1-auto zetten? Ik heb geen twijfel dat hij snel is, maar hij heeft geen ervaring.”
Daarbij vergeet Villeneuve dat Max Verstappen al op zijn vierde begon met karting. Toen Max zeven was ging hij wedstrijden racen. In die tien jaar karting heeft Max duizenden racekilometers gemaakt. Kilometers die Villeneuve nooit gereden heeft. Ja, Villeneuve heeft een beetje gekart rond zijn vijftiende jaar, voordat hij als 17-jarige de autosport inging. Overigens een kartloopbaan zonder aansprekende titels. Dat kan van Verstappen niet gezegd worden. Vanaf het moment dat Max aan kartwedstrijden meedeed, won hij. In zijn tien jaar karting pakte hij tientallen overwinning en behaalde hij vele titels. Verstappen junior reed altijd tegen oudere rijders, omdat Jos altijd de lat hoog legde voor zijn zoon en hem altijd aan de hoogste competitie liet deelnemen. Met name de laatste paar jaren in de internationale kartraces maakte Max Verstappen indruk, door vele grote kampioenschappen te winnen. Zo kwam hij als broekie uit in de KZ1 (topklasse van de 125cc schakelkarts), waarin alle gelouterde fabrieksrijders uitkwamen. Verstappen versloeg ze en werd wereldkampioen in het Franse Varennes sur Allier.
Alle huidige Formule 1-coureurs zijn overigens begonnen met karting. Waarom? Daar leren ze op jonge leeftijd alle in en outs van de racesport. Ideale lijnen, bumper op bumper racen, inhaalacties, hoe te handelen in racesituaties, afstellen van een kart, discipline, data lezen, kortom Formule 1 in het klein. Al die jaren karting is dé beste basis voor een latere loopbaan in de autosport. En dat alles mistte Villeneuve. Daarom kwam hij pas laat in de Formule 1. “Ik arriveerde in de F1 toen ik 25 was, na het winnen van de IndyCars”, zei Villeneuve. Toen had de Canadees er pas acht jaar racen op zitten. Verstappen heeft er nu al meer dan tien jaar racen opzitten.
Verder zei Villeneuve; “Voor je vecht met de levens van anderen, moet je leren en het is niet de rol van de Formule 1 om dat te leren.”
Dat moet Villeneuve zeggen. De Canadees knalde in 2001 bij de GP van Australië als een dwaze achterop Ralf Schumacher en crashte. Door deze actie overleed later een marshall aan zijn verwondingen.
Villeneuve zegt ook dat de minimum leeftijd die de FIA nu heeft ingesteld met 18 niet genoeg is: “Het moet 21 zijn. Je moet in de Formule 1 aankomen als een winnaar en met een schat aan ervaring. F1 is niet de plek om te komen en je te ontwikkelen als coureur.” De voormalig F1-coureur denkt dat Red Bull niet voorbereid was op de controverse die het debuut van Max Verstappen veroorzaakt heeft. De zoon van Gilles Villeneuve vervolgt: “Het debuut van een 17-jarige is een negatieve boodschap voor de Formule 1 en ik denk dat de impact tot nu toe niet zo positief is als Red Bull verwacht had.” De Franse Canadees zegt dat het grootste probleem met de huidige auto’s is, is dat ze te makkelijk te rijden zijn: “Verstappen komt binnen, doet tien ronden en lijkt meteen sterkt. Het lijkt dat iedereen een F1-auto kan rijden, terwijl in de dagen van mijn vader coureurs als helden werden gezien aan het stuur van een bijna onmogelijke auto. F1 maakte een indruk toen ik er kwam, ook al kwam ik vanuit de IndyCar. Maar deze F1 is niet zo opwindend. De auto’s lijken langzaam.”
Max Verstappen past zich snel aan en gaat overal hard in. Een groot talent. Dat is onder andere een souvenir van zijn vader, die zelf ook bij zijn eerste F1-test bij Footwork Arrows op Estoril indrukwekkend snel was. Max Verstappen kan het niet helpen dat hij zo’n weergaloos talent is, dat hij veel wint en dat RedBull hem nu al wil lanceren voor de F1. Nee, je moet nee zeggen en de kans van je leven missen...
Villeneuve niet zo succesvol in eerste jaar Formule 3
Villeneuve reed ook in het Italiaans F3. Zonder succes. In Japan was de Canadees wel succesvol, maar zoveel zeges als Verstappen haalde. Max wint in zijn eerste jaar negen races in de FIA F3. Eén van de sterkste single-seaterklassen. Een gegeven waar Villeneuve alleen maar van kan dromen.
Villeneuve werd in 1997 wereldkampioen Formule 1 in een oppermachtige auto (die heeft Verstappen volgend seizoen niet). Het jaar daarna in 1998 trok Renault zich terug en moest Williams en Villeneuve het doen met Mecachrome-motoren.
Het ging vanaf dat jaar snel bergafwaarts, want Villeneuve bleek ineens niet zo goed zonder een oppermachtige auto. Hij won geen enkele race. In 1999 ging Villeneuve naar BAR. Barslecht waren de prestaties van Villeneuve. Na drie jaar BAR kon hij geen potten breken. Diverse jaren reed Villeneuve nog in de F1, maar werd hij geregeld overklast door nieuwelingen in zijn team.
Na zijn loopbaan in de racerij is het rustig met zijn raceactiviteiten. Jacques Villeneuve is een wereldkampioen, zijn vader Gilles was een echte held. En de laatste jaren valt Villeneuve op omdat hij de media wil halen, en is hij een ster om zijn commentaar te geven in de media. Het is ook 'heel erg dapper' van Jacques om een jonge rijder van 17, onderuit te halen in de media. Een jong talent dat in tegenstelling tot Villeneuve al veel won in zijn loopbaan, maar die zich nu van zijn werkgever niet mag en kan verweren tegen de uitspraken van Villeneuve. Overigens heeft de Canadees Max nooit zien rijden in de kart en niet in de Formule 3. Als hij dat eens gedaan zou hebben, zou hij weleens een andere mening kunnen hebben…
Max heeft duizenden kilometers gereden. Vanaf zijn vierde, altijd op het hoogste nivo aan competitie gedaan. Jos zocht sterkte deelnemersveld. Zelfs als jong broekie in de kz1, waar alle ervaren en gelouterde fabrieksrijders uitkomen. Ook daarin versloeg Max zijn ervaren opponenten.
De stap van de kart naar de Formule 3 is mega. De meeste rijders doen eerst Formule Renault 2l en Max sloeg die klasse over. Wat goed is komt snel. Toch zal Verstappen junior fouten maken, en eigenlijk zelfs mogen maken. Daar leert hij van, want Max moet nog veel ervaring opdoen in de Formule 1.
In zijn doen en laten is Max al veel ouder, en professioneler. Kijk hoe professioneel Max was, toen hij aan de leiding lag in de F3 race op de Nürburgring, met kans op kampioenschap, en uitviel. Hoe hij er mee om gaat is grote klasse. Menigeen zou zijn helm door de lucht gooien. Max bleef rustig en professioneel. Of de actie in Brazilië tijdens VT1 in Sao Paulo, waar hij dwars ging, maar de slide toch onder controle hield..
Villeneuve van Formule 1 kampioen tot Azijnzeiker:
Villeneuve is zelf het 'schoolvoorbeeld':