Formule 1

Jos Verstappen reageert op de penalties van Max Verstappen: "Max moet rijden zoals hij zelf wil, die auto is gewoon niet goed"

Uitgegeven door Peter Vader • 29 oktober 2024 08:00

Vanaf het moment van zijn entree in de Formule 1 weet Max Verstappen de krantenkoppen te halen vanwege zijn felle rijstijl. Het hard maar fair racen heeft Jos Verstappen er al vroeg ingegoten bij de Nederlandse F1-kampioen, iets wat je goed leert op de kart. In 2021 werd Max al fel bekritiseerd door Lewis Hamilton, die de onjuistheid van de Nederlander onderstreepte en steeds opnieuw benadrukte dat de duels met Max Verstappen ver buiten de grenzen van het toegestane waren. Dit bleek onder andere tijdens de Grands prix van Jeddah en Interlagos, circuits waarop het Formule 1-circus binnenkort weer zal acteren.

Jos Verstappen Gianpiero Lambiase Max Verstappen F1 Red Bull

De vechtersbaas is terug
De afgelopen twee jaar leek het erop dat het enthousiasme en de rusteloosheid van de drievoudig wereldkampioen op het circuit enigszins waren afgenomen, maar tijdens de laatste twee Grands Prix in Austin zowel als in Mexico-Stad, lieten zien dat de ‘warrior’ in Max Verstappen nog steeds aanwezig is. Een fenomeen dat de FIA maar al te graag wel inperken. Een duidelijk bewijs hiervan is de dubbele straf die aan de nummer 1 werd opgelegd tijdens de afgelopen zondag verreden GP van Mexico, waarbij Verstappen aanvankelijk tien seconden straftijd kreeg opgelegd omdat hij Lando Norris in bocht 4 naar buiten had geduwd. Een paar minuten later werd hij opnieuw bestraft omdat hij in bocht 7 had geprofiteerd van een soortgelijke situatie. En altijd zijn er Britten in het spel...

Een kwestie van vooroordelen?
Toen de adrenaline en opwinding eenmaal waren uitgewerkt, wilde ook Jos Verstappen zich niet onthouden van commentaar. Over wat er 24 uur eerder had plaatsgevonden, heeft Verstappen senior duidelijk een mening ter verdediging van zoon. “De FIA moet goed kijken naar de samenstelling van de sportcommissarissen, wie ze daar plaatsen en of er sprake is van schijn van belangenverstrengeling ”, zei de Nederlander tegen De Telegraaf. "Bijvoorbeeld oud-coureurs die meer sympathie hebben voor bepaalde hedendaagse coureurs."

Auto niet goed genoeg
In Mexico bestond het stewardspanel uit Johnny Herbert, voormalig Formule 1-coureur, Tim Mayer (een bekende commissaris met een zeer lange ervaring als raceofficial, maar bovenal nazaat van oud-McLaren teambaas Teddy Mayer), de advocaat Loïc Bacquelaine, en de Mexicaanse official Alfonso Oros Trigueros. “Als je de acties van zondag in ogenschouw neemt, was de tweede zet van Max (naar bocht 7) misschien een beetje overdreven”, gaf Jos later toe. “Hij (Lando Norris, red.) laat dit echter gebeuren. We kunnen er lang over praten, maar het maakt geen verschil. Max moet rijden zoals hij zelf wil. Hij moet het doen omdat de auto niet goed genoeg is en hij doet er alles aan om de titel te winnen. Hij zal zijn rijstijl niet veranderen", voegt Jos Verstappen eraan toe en besluit met: “Wat Max betreft, het belangrijkste is dat de basis, de auto, niet goed is. Dit was te zien aan de prestaties van zijn teamgenoot. Zelfs Haas was in de race sneller dan Red Bull!"

Red Bull voor McLaren

Bron foto's: Red Bull Content Pool



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS