Formule 1

"Max Verstappen kennende: "Als Lewis Hamilton het mag, waarom ik niet.."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 november 2016 09:04

Voormalig-Formule 1-coureur Robert Doornbos is TV-analist bij de Formule 1 uitzendingen van Ziggo Sport F1. Na de Grands Prix geeft hij zijn visie over het gebeuren. Ditmaal de acties van Lewis Hamilton en Max Verstappen onder de loep in bocht 1 van het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico Stad. Meten met twee maten!



'ALS HAMILTON HET MAG, WAAROM IK DAN NIET?'
"Om nog terug te komen om het akkefietje met Verstappen waardoor Vettel overkookte: natuurlijk verremt Max zich daar en schiet hij van de baan. Maar daarna doet hij weinig verkeerds", zegt Robert Doornbos, die zijn visie op de zaak richt. "Hij hoeft die plek niet te geven aan Vettel, zei ook zijn team. Max kennende zal hij bovendien gedacht hebben, als Hamilton het mag, dan kan ik ook wel zo uitwijken. Verstappen heeft natuurlijk gezien hoe Lewis bij de start grasmaaiend in de vierde versnelling rechtdoor schoot en lekker met 2,5 seconden marge weer verder karde. Toen Max rechtdoor schoot, was Vettel er nog niet voorbij en toen hij terug de baan op kwam, was het verschil tussen hem en Vettel niet eens groter geworden. Leg mij maar eens uit waarom dat wél vijf strafseconden kost. Het is meten met twee maten."

GEGOOCHEL MET STRAFFEN SCHAADT F1
"De Formule 1 moet ervoor waken dat ze de sport niet schaden door dat gegoochel met straffen. Je zou eigenlijk Hamilton ook vijf seconden moeten geven voor het afsnijden bij de start. Dat verandert het eindresultaat misschien niet, maar dan heb je in ieder geval de drie mannen hetzelfde bestraft. Het zou al helpen als er elke GP dezelfde stewards zitten, met een ervaren oud-coureur erbij, die de situaties beoordelen. Dat is overigens geen open sollicitatie."

GRINDBAKKEN TERUG
"Nog beter zou zijn als je fouten meteen on track worden afgestraft en niet achter de groene tafel. De grindbakken en/of muren moeten terugkomen. Als Hamilton dan rechtdoor schiet dan hoeft die auto van mij niet perse kapot, maar door het grind vertraagt hij wél en is hij twee posities kwijt. Je rijdt hier wel met de 22 beste coureurs van de wereld, dan mogen fouten je ook wat kosten."

INHALEN WAS BIJNA ONMOGELIJK
"Met uitzondering van de start en het circus in de laatste ronden was het eigenlijk een behoorlijk saaie race. De DRS werkte echt niet in Mexico. Daar was de Mercedes krachtbron gewoon te superieur voor. Een Ferrari met DRS kwam niet voorbij een Mercedes. Laat staan de Renault van Max. Inhalen ging echt bijna niet. Vraag maar aan Pérez. Die heeft 70 ronden in de spiegels bij Massa gereden. Dat is ook niet goed voor de sport."

"Het moet ook niet zo zijn dat als Verstappen sneller is dan Rosberg hij op 1,5 seconden blijft zitten omdat dat strategisch beter is. Ze hadden dezelfde racepace, maar als Max dan inloopt en ziet dat hij sneller is, krijgt hij te horen van zijn team dat hij moet blijven hangen om de banden heel te houden. We hopen dat het volgend jaar beter wordt met alle aerodynamische wijzigingen en bredere banden."

MAX OP ROSBERG: DAT WILLEN WE ZIEN
"Zoals Max het die ene keer bij Rosberg probeerde, dat wil je zien. Gewoon één kans en gaan. Dat het nu net niet lukte, is jammer, maar hij doet het in ieder geval wél. Eigenlijk zijn hij en Hamilton de enigen die er gewoon bij de eerste de beste mogelijkheid meteen invliegen. Mooi vind ik dat. Lewis zal er trouwens ook van hebben gebaald dat Max zich niet tussen de twee Mercedessen kon persen."

OORWURM LEWIS HEEFT BULLS NODIG
"Ik heb nog nooit iemand gezien die zo niet-blij was met een overwinning. Lewis keek naast zich en toen wist hij meteen hoe laat het was, want daar stond ie weer. Rosberg. Hij komt nu wel erg dicht bij zijn wereldkampioenschap. Lewis heeft in Brazilië en Abu Dhabi nu echt buffers nodig om nog een kans te maken. Max en Ricciardo moeten daar supersnel zijn om Lewis zijn titeldroom te redden."

"Over twee weken eerst naar São Paulo. Net als Mexico eigenlijk weer een baan waarvan je zou zeggen dat het geen Red Bull-circuit is. Lange rechte stukken en een behoorlijk flinke heuvel omhoog. Daar komt het ook op motorvermogen aan. Maar ja, we hebben al eerder gezien dat The Bulls ook op die banen kunnen verrassen. En misschien komt Max nog wel een Ferrari tegen. Dat is ook altijd leuk..."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS