McLaren dezelfde kant op als Manor?: "Het is niet stickers op auto's plakken"
Uitgegeven door Mitchell Koolen • 31 januari 2017 08:05
McLaren-Honda teambaas Zak Brown werkt hard om een titelsponsor voor het team veilig te stellen, hij benadrukt dat de deal rond moet zijn voor 2018. Brown is het team binnengebracht om de commerciële zaken te leiden in de Formule 1. Zijn focus ligt op het vinden van een grote sponsor, het team uit Woking heeft na het vertrek van Vodafone in 2013 geen naamsponsor meer.
McLaren heeft wat magere jaren achter de rug, maar heeft haar commerciële aantrekkelijkheid behouden. Daarin gelooft Brown, maar nu begint de tijd toch wat te dringen. "De deal moet rond zijn in 2018,"zegt hij tegen Autosport. We kunnen zo niet langer doorgaan.
Voor dit seizoen is het al gedaan, realistisch gezien. Het kost een jaar werk met een groot bedrijf, om tot een goede deal te komen.
We werken er hard aan, maar voor het blote oog lijkt het of er weinig vooruitgang wordt geboekt in 2017. Volgend jaar zal een heel ander verhaal worden voor ons."
Terwijl McLaren vertrouwt op het terugkeren van de glorie uit het verleden. Is Brown er van overtuigd dat een meerjarig commercieel partnerschap, bestaande uit een negencijferig bedrag, spoedig in de maak is. "McLaren is een merk als geen ander, het is in zekere mate tijdloos en heeft een erfgoed rijker dan de anderen, op de rode jongens na misschien," verklaart Brown. "We hebben goede bronnen, helpen onze partners hun eigen zaken te ontwikkelen met technologie, marketing en 'merk know-how'. Het is niet zo maar stickers op een raceauto plakken."
De Amerikaan staat er op dat de Formule 1 zelf, nu het een periode ingaat met nieuwe eigenaars, een geweldige plaats is voor bedrijven aan dezelfde waardes hechten. "Je krijgt globale bekendheid die erg efficiënt geleverd wordt, Sommigen zeggen dat het duur is, maar als je uitlegt wat het biedt over de wereld, dan is de F1 niet duur. Wil je bewijs? Koop maar reclametijd bij de tv in 200 landen. F1's reikwijdte is verbazingwekkend," aldus Brown.