Meer dan twee miljoen kijkers voor de rookietest van Fernando Alonso
Uitgegeven door Wim Boekel • 4 mei 2017 19:39
INDIANAPOLIS - De rookietest van Fernando Alonso op de Indianapolis Motor Speedway werd via een livestream op internet door meer dan twee miljoen mensen bekeken. Het was de eerste kennismaking van de Spanjaard met de Brickyard in zijn voorbereiding op de Indy 500.
De test in de Dallara-Honda van Andretti Autosport werd live uitgezonden op YouTube en Facebook en was zelfs voorzien van een studiopanel en diepte-interviews. Op sommige momenten waren er meer dan 70.000 unieke kijkers. Het officiële kijker aantal van YouTube en Facebook samen bedroeg 2.149.000 kijkers.
Op de officiële Facebook-pagina van de IndyCar waren er 950.000 kijkers en op het YouTube-kanaal waren er rond de 1,2 miljoen kijkers. Het zijn aantallen die de Formule 1 en Moto GP niet krijgen voor de hoogtepunten en incidenten online. Het tekent hoe populair de gang van Alonso naar de IndyCar is en dan te bedenken dat de test middenin de week plaatsvondt.
Het is een contrast met de voorseizoentest in 2013 van de Formule 1 in Barcelona door Sky Sport. Dit werd eenmalig uitgezonden, omdat het aantal kijkers niet opwoog tegen de kosten. Waar de Formule 1 tijdens dergelijke tests zoveel mogelijk verborgen houdt, was bij de test van Alonso alles open in beeld.