Michael Andretti verlaat na 22 jaar zijn Andretti Global-team, dit is de reden...
Uitgegeven door Peter Vader • 8 oktober 2024 12:35
De Amerikaanse familie Andretti is een gevestigde naam in de grote wereld van de autosport. Mario (1940) is wereldberoemd vanwege zijn Formule 1-loopbaan van 1968 tot 1982. Hij won met Lotus het F1-wereldkampioenschap in 1978. In de Verenigde Staten won hij vier IndyCar-titels, werd hij in 1969 winnaar van de Indianapolis 500 en wist hij drie keer de enduranceklassieker ‘12 Uur van Sebring’ te winnen. Zijn zoon Michael (1962) deed het ook niet verkeerd. Statistisch gezien was hij één van de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van de Amerikaanse formule-racerij. Hij wist 42 keer een overwinning te behalen in de CART-serie, de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1. In 1991 won hij zelfs het CART-kampioenschap. Een Formule 1-avontuur in 1993 met McLaren F1 verliep voor hem wat minder fortuinlijk. Na zijn periode als coureur werd hij succesvol eigenaar van Andretti Autosport. Met dat team behaalde hij vier IndyCar Series-kampioenschappen en won hij vijf keer de Indianapolis 500. Geen slechte resultaten in de uiterst competitieve wereld van de autosport. Mario laat geregeld nog van zich horen, maar is natuurlijk te oud om op niveau nog actief te racen. Maar kennelijk heeft Michael Andretti het ook wel een beetje gezien in de wereld waarin hij opgroeide en succesvol was…
Lange brief
Na de geruchten van de afgelopen weken heeft Michael Andretti besloten eindelijk naar buiten te treden, waarbij hij na tweeëntwintig jaar zelf afscheid neemt van het Andretti-team. Hij deed dat door middel van een lange brief gericht aan de vele racefans van het Andretti-team. Het epistel werd gepubliceerd op de Andretti Global-website. Andretti Global is voortaan eigendom van Dan Towriss, CEO en president van Group 1001, een financiële dienstverlener waartoe merken behoren als Gainbridge, een van de hoofdsponsors in de Amerikaanse autosportscene, waaronder IndyCar en het Andretti Global-team. Wat had Michael Andretti te melden in zijn brief:
Passie en liefde voor de sport
"Ik ben geboren als coureur. Van jongs af aan heb ik niets anders gekend dan het snelle leven. Als ‘zoon van’, zelfs een trotse zoon, kwam de lat hoog te liggen, en toen ik eenmaal op het gaspedaal trapte, heb ik nooit meer achteromgekeken. Ik stopte nergens voor om maar succesvol te worden. Ik reed uit passie en liefde voor deze sport, maar ik won uit angst om te verliezen. De kinderdroom van mijn vader werd mijn lot en samen bouwden we een erfenis en een familiebedrijf op”, begon Michael Andretti zijn verhaal en vervolgde: “Toen mijn dagen achter het stuur vervaagden, besloot ik een ruimte te creëren die toekomstige coureurs zou inspireren om sneller te gaan dan ik. Ik geloof dat ik, met de hulp van vele zeer bekwame en gepassioneerde teamleden, precies dat heb kunnen doen. De afgelopen twintig jaar heeft ons team ups en downs gekend. We zijn gegroeid naar een mondiaal niveau dat naar mijn mening nog niet door iemand anders is bereikt in de autosportwereld. En we hebben een aantal van de beste racetalenten trots de Andretti-badge zien dragen."
“Veel van mijn dierbaarste herinneringen staan aan het roer van deze organisatie”, voegde Michael eraan toe. “Ik ben erg trots op wat we hebben opgebouwd. Maar decennia van keihard racen zijn niet zonder opofferingen. Na er de afgelopen maandenlang over nagedacht en nog eens nagedacht te hebben, heb ik besloten een stapje terug te doen. Ik had een dagelijkse operationele rol voordat ik zelfs maar uit de raceauto stapte, en de tijd is gekomen om het stokje door te geven aan mijn partner en vriend Dan Towriss.”
De Formule 1-conceptauto, het project dat niet doorging...
"Ik ga niet weg"
“Bij het nemen van deze beslissing voor mezelf, mijn familie en het team, weet ik dat het voor velen een beetje een schok is, vooral voor jou, de fans en voor mijn grote familie. Velen van jullie hebben mij zien groeien, of groeiden met mij, en welke stappen we ook als team hebben gezet, jullie bleven bij elke stap aan onze zijde. Het ontgaat mij niet dat Andretti's generaties fans de beste in de branche zijn. Ik voel me vereerd om te worden beschouwd als een favoriet bij de fans, een rolmodel en een vriend. En ik dank u voor uw levenslange steun en, in sommige gevallen, voor uw brutale eerlijkheid. Maar ik ga niet weg. Ik zal een adviseur voor het team zijn en zal beschikbaar zijn om u te helpen wanneer ik maar kan. Zelfs als je mij minder op de baan zult zien, weet dan dat mijn passie voor deze sport en mijn steun voor ons team en zijn medewerkers onwankelbaar zullen blijven. Mijn hoop is dat jullie, als Andretti-fans, ons team zullen blijven steunen met hetzelfde enthousiasme en dezelfde loyaliteit die jullie mij en mijn familie door de jaren heen zo vriendelijk hebben getoond.”
“Ik ben opgewonden over de mogelijkheid om meer tijd door te brengen met mijn prachtige gezin, inclusief mijn 10-jarige tweeling. Om daarmee mijn nieuwe titel van grootvader te omarmen en om nieuwe dingen persoonlijk en met mijn andere activiteiten te ontdekken. Dit is dus geen afscheid, het gaat gewoon verder."
Het einde van een tijdperk
Met de verkoop van het team maakt Andretti hoogstwaarschijnlijk een einde aan het Formule 1-project, geambieerd en hard aan gewerkt door Michael Andretti maar afgewezen door de FOM, ondanks de formele goedkeuring van de FIA. Is deze teleurstelling de achterliggende reden voor zijn besluit om het stokje over te dragen? Ondanks dat hij de meerderheidsaandelen aan Dan Towriss heeft verkocht, zal Michael Andretti nog steeds een rol vervullen in het team als consultant en ambassadeur en zal hij zich ook aan andere projecten wijden. Het einde van een tijdperk en een nieuw begin…
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!