Nieuwe baas bij Volkswagen Motorsport, nieuwe kansen voor Formule 1-project Porsche?
Uitgegeven door Wim Boekel • 10 februari 2018 08:08
Voormalig LMP1-directeur van Porsche Fritz Einzinger is hoofd van Volkswagen Group Motorsport geworden. Daarmee vervangt de Duitser de vertrekkende Wolfgang Durheimer zo heeft de autofabrikant bevestigd. Einzinger behoudt daarnaast zijn rol bij Porsche en is met zijn nieuwe functie op 31 januari gestart, waarbij hij direct rapporteert aan VW CEO Matthias Mueller.
"Ik kijk uit naar meer succes met onze merken in de motorsport en wens Fritz Einzinger alle succes in zijn nieuwe, aanvullende rol", reageerde Mueller. "Tegelijkertijd wil mijn grote dank uitspreken naar Wolfgang Durheimer, die de positie van hoofd van Group Motorsport sinds februari 2011 had en die de implementatie van onze strategie in de motorsportprogramma's consistent en erg succesvol opzette."
De taak van Enzinger wordt onder andere om de oriëntatie te bepalen huidige portfolio van de afspraken van de fabrikant en de klantenprogramma's in alle disciplines en voor de lange termijn, en hij gaat daarbij nauw samenwerken met alle bazen van de motorsportafdelingen van de diverse automerken binnen de groep.
Ondanks het vertrek uit de LMP1 met Porsche en eerder al Audi, is de VW Groep goed vertegenwoordig in diverse categorieën van het sportscarracen met Porsche, Audi, Bentley en Lamborghini. "Onze activiteiten in het FIA World Endurance Championship zijn een goed voorbeeld van de ingeslagen weg waarin onze merken elkaar kunnen aansporen om een top in de prestatie en innovatie te realiseren wanneer ze in dezelfde kampioenschappen tegen elkaar vechten."
"Ondanks deze opzettelijke competitieve situatie, moet er centrale autoriteit zijn binnen de groep, die kan beoordelen en inschatten dat de toewijding van alle merken, om de synergie te waarborgen zodat de kennis wordt ontwikkeld voor de groep."
Naast Enzinger was Andreas Seidl ook een van de leidende figuren in de LMP1. Seidl gaat Porsche naar de Formule E brengen, waar het merk in 2019/20 haar intrede doet. Mogelijk brengt een verandering aan de top ook de kansen voor een project in de Formule 1 weer in beeld rond de nieuwe regels vanaf 2021 voor de Formule 1-motoren. "Wij zijn als lid van het comité van fabrikanten uitgenodigd voor de vergadering over de regels voor de toekomst van de Formule 1. We hebben deze uitnodiging geaccepteerd om nauw betrokken te blijven bij de ontwikkelingen van de huidige trends."