Porsche sprak in Monza met Ross Brawn over Formule 1; potentiële partners Williams, Red Bull?
Uitgegeven door Wim Boekel • 5 september 2017 10:07
Porsche overweegt om vanaf 2021 als motorenleverancier in de Formule 1 te stappen. Dat is ook het moment dat een nieuw motorenregelement in werking moet gaan treden. Lutz Meschke, tweede voorzitter van Porsches Raad van Bestuur voor financiën en IT sprak hierover tijdens de Italiaanse F1 Grand Prix met Ross Brawn en andere F1-directeuren.
Het Duitse merk stopt aan het einde van het jaar met de LMP1 in het FIA World Endurance Championship en komt in 2019/20 naar de Formule E. Maar heeft dus ook vertegenwoordigers naar de F1 gestuurd om te praten over de regels vanaf 2021 voor de Formule 1-motoren.
“F1 kan een van de juiste plekken zijn”, legde Meschke uit aan het Engelse Autosport. “Zoals je weet is Formule E nu erg belangrijk voor ons en F1 is altijd een goed hoofdstuk om over na te denken. En ik denk dat we in een aardige goede discussie zitten met betrekking tot de nieuwe motoren.” Hoewel Porsche in 1991 geen goede ervaring had in de hoogste klasse van de autosport, met Footwork, is het automerk altijd betrokken gebleven door de Porsche Supercup die in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt. Wat betreft de huidige V6 turbomotoren geeft Meschke toe dat dit aantrekkelijk kan zijn voor Porsche om naar de F1 te komen.
“Absoluut. We hebben kostenbesparing in de F1 en het is goed om een doel te bereiken”, reageerde de directeur. Waarbij hij benadrukt dat ze als motorenleverancier willen komen en niet als fabrieksteam. Als potentiële partners worden Williams gezien, die via de hybride divisie al een goede relatie met het Duitse merk heeft. Verder heeft Red Bull goede connecties met het moederbedrijf van Porsche, de Volkswagengroep. Daarnaast is er nog een sterke historie met McLaren. Porsche werkte met het team uit Woking samen aan de TAG Turbo van 1983 tot en met 1987, maar zijn grote concurrenten voor de straatauto’s. Liberty Media verwelkomt een komst van het merk uit Weissach.
“Uiteindelijk proberen we een platform en omgeving te creëren waar meer motorenfabrikanten en merken en teams in de sport komen en het een aantrekkelijke business propositie te maken”, aldus Sean Bratches van Liberty Media.