Reactie Max Verstappen: "Gevoel meteen best goed, al is het nog te vroeg om er veel over te.."
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 februari 2017 15:20
Eindelijk mocht Max Verstappen achter het stuur kruipen van de nieuwe Red Bull Formule 1-bolide. Verstappen had de hele winter flink getraind op fysiek vlak, en nu mocht hij eindelijk weer op het gaspedaal stampen. De jonge Nederlander had ook uitgekeken naar het besturen van een Formule 1-auto. Nadat Daniel Ricciardo het spits afbeet was het nu Max op testdag 2. In de ochtendsessie reed hij zonder grote problemen 31 ronden en klokte daarbij de vijfde tijd met een 1:23.212.
“Het gevoel was meteen best goed. Al is het nog te vroeg om er veel over te kunnen vertellen. Nu wil ik nog wat meer ronden afleggen in de middagsessie", verklaarde Max tegenover Verstappen.nl in een korte reactie over de ochtendsessie met de RB13.
Onder bewolkte en koele omstandigheden van rond 12 graden Celsius ging de tweede testdag op het Circuito de Catalunya van start. Nadat Red Bull Racing op de eerste testdag verschillende problemen kende, was het erop gebrand om veel kilometers te maken. Kort na aanvang van de sessie dook Verstappen de baan op met zijn RB13, voorzien van twee grote ‘aero rakes’ met meetapparatuur aan de weerskanten van de cockpit.
In zijn tweede run zette Verstappen zijn eerste getimede ronde, een 1:25.626 op de zachte compound banden. Dit bracht Verstappen meteen de snelste tijd. De ronde daarna scherpte de Nederlander zijn tijd aan tot een 1:24.794. Na een half uurtje in de pits te hebben gestaan, ging Verstappen weer naar buiten op de zachte band. Hij verbeterde zijn tijd naar een 1:24.366 en wisselde vervolgens naar de medium band voor een wat langere run. Op de tijdenlijst stonden Hamilton en Raikkonen dan al voor de Red Bull-coureur.
In het laatste uur ging Verstappen nogmaals de baan op, maar kwam na twee ronden weer binnen. Over de teamradio meldde hij: “Ik verlies snelheid op het rechte stuk”, waarna hij gesommeerd werd om binnen te komen. Het probleem kon echter snel worden verholpen en in het vervolg van de sessie wist Verstappen het gaspedaal goed te vinden. Hij kwam tot een 1:23.212 waarmee hij zich op plek vier nestelde. Tegen het einde van de ochtendsessie prikte Kevin Magnussen zijn Haas F1 nog onder de tijd van Verstappen.