Renault-CEO Luca de Meo over strategische keuze van Alpine-F1: "Hartverscheurend maar noodzakelijk"
Uitgegeven door Peter Vader • 5 oktober 2024 13:03
Vanaf 2026 zal Alpine worden aangedreven door Mercedes en dit zal, althans in eerste instantie, voor alle F1-fans zeker vreemd klinken. Maar we weten dat sentiment soms opzij moet worden gezet en dat sommige keuzes heel anders moeten worden gemaakt dan het hart zou suggereren. Alpine is het boegbeeld van de ultieme Franse sportwagen en autofabrikant Renault heeft een rijke historie in de Formule 1. Op 16 Juli 1977 maakte Renault met Jean-Pierre Jabouille met zijn revolutionaire RS01-Turbo zijn debuut in de formule 1 op het circuit van Silverstone. En vele successen volgden. Met name de samenwerking met Red Bull leverde vier F1-wereldkmapioenschappen op met Sebastian Vettel. Maar er was ook veel ergernis en frustratie, Max Verstappen kan er alles over vertellen. Het eigen Renault F1-team was een stuk minder succesvol. Daarom werd de Renault-deelname in een ander jasje gegoten, het oude en bekende Franse sportwagenmerk Alpine moest uit PR-overweging het boegbeeld worden van de Fransen in de Formule 1. Uiteraard aangedreven door een Renault motor. Maar ondanks de komst van tweevoudig F1-wereldkmapioen Fernando Alonso, vlotte het allemaal niet. Na een keurige vierde plaats met de Alpine A522 in de eindstand bij de constructeurs in 2022, was het doel om door te stoten naar de nummer 1-positie. ‘La gloire de la France’ moest weer van toepassing zijn in de F1. Maar in plaats daarvan zonk Alpine weg naar de staart van het veld en moest er iets gebeuren. Ja, Formule 1 is meedogenloos.
Flavio Briatore en Luca de Meo (Foto: media.alpinecars.com)
Pijnlijke keuze
“Ik denk dat het pijnlijk was om deze keuze te maken. Ik zag zoveel teleurstelling op de gezichten van de Renault-werknemers toen ze met dit nieuws werden geconfronteerd. Maar ik kan niet zomaar als een liefhebber denken: het is een feit dat we, om onze situatie te verbeteren, een verandering moesten doorvoeren. Alleen op deze manier kan ik eraan denken om het team opnieuw tot succes te brengen.", aldus Renault-CEO Luca de Meo over het besluit om met Alpine afscheid te nemen van Renault.
Reduceren van kosten
Het zal vreemd zijn om te denken dat Alpine nu een Mercedes-motor gaat monteren, de historische rivaal van Renault. Maar we moeten het niet alleen bij het imago houden. “De kosten om een krachtbron te bouwen bedragen ongeveer 250 miljoen euro. Als de resultaten niet goed zijn, kun je de kosten niet betalen en dat kan een serieus probleem zijn. Tegenwoordig kijken we in de F1 naar de coureurs en de teams, niet zozeer naar de krachtbronnen. Sponsors hebben ook de neiging om na te denken over de soliditeit van een team en een coureur, zo stellen zij. Het gaat niet over de krachtbron. Denk maar aan McLaren, die een partnerschap heeft met Mercedes, die hen de krachtbron levert ”, vulde De Meo aan.
Boeiende ontwikkelingen
“Momenteel geven we veel meer uit dan anderen die gemotoriseerd worden, om daarmee niets méér te krijgen dan zij. Haas, Williams en McLaren liggen zelfs ver voor op ons in het klassement en zij geven maar een paar miljoen uit aan een motor, die wij in plaats daarvan zelf produceren.", aldus De Meo, die vervolgens bevestigt dat hij met Alpine voor een lange tijd aanwezig wil zijn in de Formule 1: “Ik krijg veel verzoeken van financiers die het bedrijf willen overnemen. Maar we hebben geen geld nodig, dus we blijven hier, racen in de F1!", besloot de Renault CEO Luca De Meo. Die bovendien nog wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan zich bezighouden met Alpine en de F1. Hij wordt in de wandelgangen getipt als opvolger van Stellantis CEO Carlos Tavares, wiens contract binnenkort afloopt. En er gaan geruchten over een nauwe samenwerking en zelfs een alliantie van BMW, Renault en Stellantis met De Meo aan het hoofd. Dus daarom heeft de huidige Renault-baas zijn Formule 1-klus maar gauw uitbesteed aan die andere ‘tovenaar’ Flavio Briatore. Tsja, de auto(sport)wereld zit vol met boeiende ontwikkelingen…
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!