Sublieme inhaalrace Max Verstappen in China (P3); Lewis Hamilton zorgt voor spanning in titelstrijd + UITSLAG
Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 april 2017 07:43
SHANGHAI – Subliem, knap en ongehoord. Zo goed was Max Verstappen tijdens de Grand Prix van China. De Nederlander van Red Bull Racing werd derde tijdens de Grand Prix van China achter winnaar Lewis Hamilton. Dat nadat hij door een mislukte kwalificatie van de zestiende plaats was gestart. Daarmee bewees hij andermaal hoe goed hij is in natte omstandigheden.
Een uitstekend resultaat voor Red Bull, dat met Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo op de vierde plaats veel punten had gewonnen voor het constructeurskampioenschap, en een uitstekend resultaat voor Verstappen uiteraard die nu derde staat in het rijderskampioenschap. Daarover gesproken: met de overwinning van Hamilton kreeg die titelstrijd direct een impuls. De Brit, die zijn 54ste overwinning boekte, staat nu op gelijke hoogte met Vettel met 43 punten. De strijd tussen de twee rijders én de twee teams is dus nog lang niet gestreden. Al leek Mercedes in China wel weer ouderwets dominant.
De race begon onder droge omstandigheden op een natte baan. Na een incidentloze start hield Lewis Hamilton de eerste plek met achter hem Sebastian Vettel en had Max verstappen een superstart. Op de zestiende positie gestart kwam hij als elfde door de eerste bocht. Een halve ronder verder was Lance Stroll de eerste uitvaller in de race toen hij Force India-coureur Sergio Pérez raakte en hij zijn auto in de grindbak vastreed. Dat leverde in de tweede ronde een virtual safety car op en lag Verstappen al op de zevende positie.
Die situatie zorgde ervoor dat tal van coureurs de pits opzochten om hun intermediatebanden te vervangen door slicks. Die situatie was nauwelijks opgeheven of Antonio Giovinazzi crashte hard op het rechte stuk met een hoop brokstukken op de baan tot gevolg. Alle auto’s werden vervolgens door de pitlane gestuurd. Dat leverde opnieuw een serie pitstops op en kwam de safety car de baan op.
Verstappen en zijn teamgenoot wisselden naar supersofts terwijl mannen als Hamilton voor de softband kozen. Mercedes-rijder Valtteri Bottas maakte achter de safety car een fout waardoor hij terugviel naar de twaalfde plaats. Verstappen was zo opgeschoven naar de vierde (!) plek toen het veld in ronde acht werd vrijgegeven. Even later haalde hij Kimi Räikkönen in en was de derde plaats al de zijne, achter Ricciardo. Vettel, die als tweede was gestart, was in alle consternatie intussen afgezakt naar de vijfde plaats.
Verstappen was nog altijd niet klaar met zijn opmars, want in de elfde ronde ging hij teamgenoot Ricciardo in de bocht voorbij en had hij Hamilton in het vizier. Rondenlang reed hij nagenoeg dezelfde rondetijden als de Mercedes-coureur maar kon dus niet dichterbij komen. En naarmate de baan verder opdroogde groeide de voorsprong van de Brit.
In ronde 29 verremde Verstappen zich en moest hij zijn tweede plek prijsgeven aan de jagende Sebastian Vettel die inmiddels Räikkönen en daarna Ricciardo had ingehaald. Vervolgens werd de Nederlander door zijn team naar de pits gedirigeerd en was hij teruggevallen tot de zesde plaats toen op een nieuw setje supersoftbanden terug op de baan kwam achter Bottas die hij drie ronden later al had ingehaald.
Omdat Ricciardo even later een pitstop moest maken rukte Verstappen op naar de vierde plaats achter Vettel die na een pitstop twee plaatsen had moeten prijsgeven. Het gevecht om de leiding werd was voor hem niettemin uit beeld geraakt, al werd dat nog wel even spannend toen Hamilton na 36 rondes binnenkwam voor nieuwe banden.
Verstappen kreeg een podiumplaats in de schoot geworpen toen Räikkönen met nog 16 ronden te gaan de pitstraat bezocht voor een servicebeurt. Ricciardo drong in de slotfase echter aan bij de Limburger en zat met nog zes ronden te gaan op slechts zes tienden van een seconde achter hem. Ronde na ronde vochten de twee teamgenoten om een plek. Daarbij had Verstappen last van Romain Grosjean voor hem, die op een ronde achterstand reed, maar op het rechte stuk steeds net te snel weg om dichterbij te komen. Verstappen hield het echter vol tot en met de laatste ronde. De Australiër viel nog wel aan in de voorlaatste bocht, maar verremde zich en zo wist Verstappen dat hij verzekerd was van zijn eerste podiumplaats van het seizoen.
UITSLAG
2. Sebastian Vettel Germany Ferrari 56 6.250
3. Max Verstappen Netherlands Red Bull-Tag Heurer 56 45.192
4. Daniel Ricciardo Australia Red Bull-Tag Heurer 56 46.035
5. Kimi Raikkonen Finland Ferrari 56 48.076
6. Valtteri Bottas Finland Mercedes GP 56 48.808
7. Carlos Sainz Spain Toro Rosso-Renault 56 1m12.893
8. Kevin Magnussen Denmark Haas-Ferrari 55 1 Lap
9. Sergio Pérez Mexico Force India-Mercedes 55 1 Lap
10. Esteban Ocon France Force India-Mercedes 55 1 Lap
11. Romain Grosjean France Haas-Ferrari 55 1 Lap
12. Nico Hulkenberg Germany Renault 55 1 Lap
13. Jolyon Palmer Britain Renault 55 1 Lap
14. Felipe Massa Brazil Williams-Mercedes 55 1 Lap
15. Marcus Ericsson Sweden Sauber-Ferrari 55 1 Lap
R Fernando Alonso Spain McLaren-Honda 33 Driveshaft
R Daniil Kvyat Russia Toro Rosso-Renault 18
R Stoffel Vandoorne Belgium McLaren-Honda 17 Fuel system
R Antonio Giovinazzi Italy Sauber-Ferrari 3 Accident
R Lance Stroll Canada Williams-Mercedes 0 Accident