Toro Rosso met de oude auto in Barcelona: "Het is een STR10 met delen van een STR11"
Uitgegeven door Wim Boekel • 24 februari 2016 20:16
De Toro Rosso waarmee op dit moment wordt getest in Barcelona is niet meer dan een update van de 2015 bolide, met enkele nieuwe onderdelen. Zo liet Carlos Sainz zich ontvallen in Spanje. Door de Renault aandrijving op het laatste moment te vervangen door de motor van Ferrari, stond er veel druk op het kleine team uit Faenza om de auto op tijd gereed te hebben.
Het lijkt er dus op dat de nieuwe auto pas tijdens de tweede test onthuld gaat worden. We hebben een auto die een mix is van vorig jaar en sommige delen van dit jaar. Op het moment is het een STR10 met delen van een STR11”, zei de Spaanse coureur tegen het Engelse Autosport. “De teamgenoot van Max Verstappen kan dan ook nog geen uitspraak doen over het gevoel van de nieuwe auto, zo laat hij weten. De coureur reed maar liefst 160 ronden en daarmee lijkt de auto een stuk betrouwbaarder te zijn.
Over de vele kilometers zegt Carlos Sainz: “We doen meer kilometers per dag en dat was het doel toen we hier kwamen. We hebben naar niks anders gekeken dan de betrouwbaarheid.” Waarmee het team dus een flink stap gemaakt heeft. De Spanjaard praat dan ook over kleine problemen waarmee Toro Rosso te kampen heeft. De prestaties zijn dan ook nog een ondergeschoven kindje bij het Italiaanse team: “We waren niet op zoek naar de prestaties. Ik weet niet eens de rondetijd of welke positie ik vandaag heb gehaald.”
De Spaanse coureur veroorzaakte nog een rode vlag, maar dat deed hij met opzet, zo vertelt hij: “Ik was een pitstop aan het oefenen en het team was er niet zeker van of de banden volledig bevestigd waren, zodat ze me lieten stoppen aan het einde van de pitsstraat.”