Zak Brown over de Formule 1: "Neem een voorbeeld aan de Super Bowl, de F1 heeft 21 Super Bowls"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 december 2016 16:30
McLaren F1's directeur Zak Brown zegt dat de Formule 1 als doelstelling moet hebben, iedere Grand Prix zo groot te maken als de Super Bowl, de finale van het American Football-seizoen. Brown Heeft veel ervaring in de marketing rond motorsport en werkt nu voor de commerciële kant van McLaren. Voorheen was hij getipt voor een rol bij de aankomende nieuwe eigenaren van de F1, Liberty Media. De zakenman uit Californië denkt dat de sport harder moet werken aan zelfpromotie om de groei te bereiken die Liberty in gedachten heeft. Hiervoor zou de F1 een hoop kunnen leren van de prestigieuze Super Bowl.
"Ik denk dat we moeten kijken naar de opzet van het weekend en hoe de F1 omgaat met de bezoekers op de tribunes. We gaan naar al die steden over de gehele wereld, dan moet het evenement er ook naar zijn. We moeten kijken of we het publiek dichter bij teams kunnen brengen", legde Zak Brown uit, die met zijn vergelijk wil aangeven: "De Super Bowl doet het uitermate goed, daar is een grote betrokkenheid met de fans. Tijdens een Super Bowl nemen ze de de steden, hotels en het vliegveld over. Wij hebben binnen de Formule 1 over de hele wereld 21 Super Bowls."
Als Liberty de volle controle heeft in het begin van volgend jaar hoopt Brown dat ze meer nadruk leggen op de uitbreiding van de digitale inhoud. Volgens Brown is dat de ultieme manier om het meeste publiek te bereiken. McLaren heeft een vaste plaats in de Strategy Group van de F1. Deze groep is ervoor om de richting van de F1 te formuleren. Brown hoopt dat hij dat kan gebruiken als springplank voor zijn visie. "Ik denk dat de Formule 1 nog veel kan groeien en ik wil daar op persoonlijk en professioneel vlak aan bij dragen." /Door Mitchell Koolen