Technische malheur blijft AT Motorsport niet gespaard
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 11 augustus 2012 09:32
Elk jaar betekent de GAMMA (voorheen jarenlang RIZLA) Racing Day op het befaamde TT circuit in Drenthe, een recordaantal bezoekers. Vorig jaar bezochten bijna 60.000 mannen - en gelukkig vrouwen - het grootste gecombineerde auto- en motor- en kartrace evenement van Europa! De toeschouwers hoeven zich ook dit jaar niet te vervelen met toonaangevende (inter)nationale klassen en spectaculaire demonstraties. AT Motorsport keek dan ook al lang uit naar dit weekend, waarin zij met Kim Troeijen en Leo Kurstjens acte de présence gaven in de Supercar Challenge.
De training op Assen eerder dit jaar voorspelde voor zowel Leo Kurstjens als Kim Troeijen veel goeds, met een verbetering van de persoonlijk records. De auto's waren voor aanvang van het weekend tevens weer perfect geprepareerd door het team, dus hoge verwachtingen voor een optimaal resultaat.
Het circuit in het hoge noorden brengt altijd een onvoorspelbaar karakter met zich mede voor wat betreft de weersomstandigheden. Regen bleef echter uit tijdens het vrijdag programma. Wel was de baan erg glad, maar de oorzaak daarvan was het Truckstar Festival dat traditiegetrouw het voorafgaande weekend plaatsvond. Om het circuit niet te laten beschadigen door de zware vrachtwagens, wordt een 'vrachtlading' zand over de baan uitgestrooid. Ondanks het fanatieke veegwerk van de marshalls, is dat zand een week later alles behalve verdwenen.
Tijdens de opbouwdag op donderdag heeft daardoor zelfs een event niet door kunnen gaan. De coureurs van de Supercar Challenge laten zich hierdoor echter natuurlijk niet weerhouden. Aan de tijden was wel duidelijk af te lezen dat het asfalt niet optimaal was, met rondetijden die normaliter 1,5 seconde sneller zijn.
Later op de middag - om 15.35 uur - konden de coureurs aan de kwalificatie beginnen. Na het wennen aan de baan en de listige omstandigheden, was het nu tijd een snelle ronde te zetten. Leo wist zijn tijd van de ochtend aanzienlijk te verbeteren.

Het veld in zijn Supersport klasse - de grootste groep van alle klassen in de Supercar Challenge - ligt echter dicht bij elkaar. Er zitten relatief veel auto's binnen enkele seconden van elkaar en een paar tienden kan zomaar 5 plaatsen schelen. De kwalificatie blijft bovendien toch altijd enige druk, of zullen we het "gezonde spanning" met zich mee brengen. Kim reed ontzettend constante tijden - hetgeen een goed teken voor de races was - maar helaas niet die ene uitschieter. En dat is natuurlijk wel wat je eigenlijk graag zou willen in een kwalificatie: 1 rondje dat eruit springt.
Op zaterdag was het even wachten voordat Leo en Kim in actie mochten komen. De Supersport en Sport klassen stonden namelijk als laatste op het programma. Om half 6, etenstijd in menig Nederlands gezin, ging race 1 van start. Beide auto's van het AT Motorsport bleef technische malheur niet gespaard. Bij de groene Kurstjens bolide van Kim bleef het gas hangen, hetgeen aanzienlijk leuker klinkt dan het is. Zij wist de race echter, zij het met de nodige spannende momenten, wel te finishen. In de gele Lokhoff auto van Leo overleefde de versnellingsbak de race niet, althans er kon enkel tussen de 5e en 6e versnelling geschakeld worden. Tijdens de reparatiewerkzaamheden bleek dat ook de aandrijfasophanging niet geheel ongeschonden uit de strijd was gekomen. Gelukkig heeft het team hulplijnen in het Brabantse, waardoor er de volgende ochtend alweer de juiste onderdelen aanwezig waren. En dat zonder dat we zelf op en neer hoefden, waardoor er voldoende tijd was de auto's weer te prepareren.
Ook op zondag ving de race pas laat aan, om 16.55 uur. Hierdoor hadden rijders en team wel meer dan voldoende tijd om de enthousiaste, en in groten getale aanwezige, sponsoren en supporters te woord te staan. Een uitgebreide rondleiding op de paddock, met uiteraard voornamelijk uitleg bij de auto's van het team van AT Motorsport, viel zoals gebruikelijk in goede aarde bij de aanwezigen. Nu kan dat ook niet missen met de - toch tot enige hilariteit leidende - aanblik van de stoel in de auto van Kim die zover naar voren staat in de bolide. Ook haar monteurs wagen zich niet aan deze vanuit het parc-fermé terug te rijden, uit - terechte - angst niet meer uit de auto te kunnen komen. Ach, klein maar dapper zullen we maar zeggen!
De weergoden hadden echter, net voor aanvang van de race, nog een leuke grap in petto voor rijders en monteurs. Al opgesteld en bijna klaar voor de wedstrijd, werd de lucht boven het TT Circuit ineens pikzwart en viel de regen met bakken uit de hemel. Voor de monteurs betekende dit een nat pak, voor de coureurs een andere aanvang van de race dan verwacht.

Eenmaal op regenbanden op de startgrid, kwam vervolgens het teken "start delayed". Tijdens de 15 minuten wachten werd door de brandweer het water van de baan gepompt. Daarna kon de race - met 2 ronden achter de safetycar - beginnen. Een kortere race dan de dag ervoor, 45 in plaats van 60 minuten, zorgde ervoor dat de pitstops precies op tijd kwamen. De regenbanden waar zowel Kim als Leo op stonden, waren namelijk nodig aan vervanging door slicks toe. Uiteindelijk wisten beide coureurs de wedstrijd uit te rijden. Dat kon van een hoop anderen niet gezegd worden. Voor het publiek was het echter een spectaculaire race! De motor van Kim begon de tweede helft van de race wel aanzienlijk aan vermogen te verliezen. Zij heeft de race daardoor op safe uitgereden, met tijden die (helaas) een heel stuk onder haar kunnen lagen.
De auto's worden, na een welverdiende vakantie voor een deel van het team, uiteraard weer grondig onder handen genomen. Op die manier is AT Motorsport weer helemaal klaar voor het volgende de volgende race, ditmaal in het voorprogramma van de 24h of Zolder in het weekend van 9 september.