Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Formule 1-power op straat: AMG doet een gooi naar de titel "beste hypercar"

Uitgegeven door Alfred Bakker • 29 september 2016 22:03

Met 1300 PK en 1300 kilogram moet de Mercedes AMG-R50 vanaf midden 2017 in staat zijn om in de hoogste regionen van de hypercars mee te doen. AMG die als huistuner van Mercedes optreedt moet voor het 50 jarig jubileum met iets heel speciaals komen. Een carbon fiber monocoque met middenmotor die een afgeleide moet zijn van de roemruchte motor die ook de Formule 1-auto van Mercedes aandrijft. Daarmee moet de nieuwe auto van Mercedes zich kunnen meten met de Bugatti Chiron, La Ferrari, Porsche 918 Spyder, Koenigsegg Agera R en andere exoten die alleen voor de allerrijksten bereikbaar zijn.



Of de naam daadwerkelijk AMG-R50 gaat worden is nog niet zeker, al lijkt een verwijzing naar het vijftigjarig bestaan waarschijnlijk. De hypercar van Mercedes heeft nauwelijks 2,5 seconden nodig om de 100 km/h te passeren en de topsnelheid zal rond de 400 km/h liggen. Theoretisch zullen nog hogere snelheden behaald kunnen worden, echter de banden kunnen geen hogere snelheden dan rond de 400 km/h aan zonder het risico te lopen te exploderen. Hoewel de Bugatti nog 200 pk meer uit zijn motor haalt is deze 600 kg zwaarder dan de AMG-R50. Door actief aangestuurde aërodynamische eigenschappen en vering zal de AMG-R50 spectaculaire rijeigenschappen bezitten op het gebied van bochtgedrag en remvertraging die zich laten vergelijken met auto's die uitsluitend op het circuit thuishoren. De rijhoogte zal worden aangepast aan rij-snelheden en is veelvuldig instelbaar en wordt door boord-computers per wiel ingesteld. De vleugeldeuren zullen doen denken aan de Mercedes SL van 1954. De genoemde 1300 pk zal worden bereikt met behulp van twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven, beiden circa 150 pk per stuk en de verbrandingsmotor die de achterwielen aandrijft zal rond de 1000 pk aan vermogen opwekken. Daarmee is de AMG-R50 dus feitelijk een 4x4. Deze verbrandingsmotor is een afgeleide van de F1 motor, de motorinhoud is niet 1600cc maar een geblazen twee liter vier cilinder! Denkend aan het teleurstellende geluid van de hybride motoren uit de Formule 1 wordt het voor de techneuten van AMG wel een hele toer om dit motorblokje enigszins sportief te laten klinken. Ondanks de zeer veelbelovende cijfers vraag ik mij af of een V12 of V10 toch niet meer bij een peperdure exoot past dan een vierpitter. Geluidsbeleving is een belangrijk element bij sportauto's die bij de AMG-R50 wel eens tegen zou kunnen vallen.
Het uiterlijk van de auto laat zich vergelijken met de prototype klasse uit de lange afstandsracerij zoals Le Mans. De bestuurder en zijn passagier zitten zeer laag boven het wegdek waarbij de stoelen niet instelbaar zullen zijn maar de pedalen en het stuurwiel aangepast kunnen worden aan de lengte van de bestuurder. Denk niet dat de auto een brede toepassing zal hebben, in verband met een zo klein mogelijke luchtweerstand staan de stoelen dicht bij elkaar en onder een zodanige hoek dat het meer lijkt op liggen dan zitten. Diverse elektronische rijhulp systemen moeten er voor zorgen dat deze hypercar wel veilig is in gebruik en zelfs ondersteuning biedt bij het vinden van het juiste rempunt en ideaallijn en apex van de bocht. Dit alles moet zorgen dat de AMG-R50 tot de beste en snelste hypercars ter Wereld behoord.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS