Formule 1

Kampioensmateriaal Verstappen in 2017? "Max weet meer als hij voor het eerst in de nieuwe RB13 stapt"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 november 2016 11:23

Voormalig Red Bull Formule 1-coureur Robert Doornbos is TV-analist bij de Formule 1 uitzendingen van Ziggo Sport. Doornbos racet dan niet meer, maar hij volgt vol enthousiasme alle Formule 1 Grands Prix met Max Verstappen. De Rotterdammer verwacht veel van Red Bull in 2017. Helemaal met topontwerper Adrian Newey terug aan het front.


"Het staat niet in steen geschreven dat ze bij Mercedes met al die nieuwe regels in 2017 ook weer de snelste auto hebben. Red Bull heeft bijvoorbeeld een voorkeurspositie gehad met testen van de nieuwe banden van Pirelli. Ook Mercedes heeft veel kilometers gemaakt op die bredere banden, maar 'The Bulls' zijn eerder begonnen met het bouwen van de wagen. Een ander voordeel voor Verstappen en Ricciardo is dat Adrian Newey weer terug is", reageerde Doornbos op Ziggo Sport F1.

"De meester-ontwerper had eigenlijk al een stapje terug gedaan, maar het nieuwe project vond hij toch te interessant. Hij is ook al echt lang bezig met de nieuwe wagen. Nou denk ik niet dat Mercedes in één keer nergens is in 2017, maar het leuke van al die nieuwe reglementen is dat we misschien ook een enorme verrassing zien als het seizoen begint."

"Misschien heeft McLaren-Honda het huiswerk wel het beste gedaan en rijden die iedereen op een hoopje. Brawn GP deed iets dergelijks ook in 2009. Met een nieuw team wonnen ze uit het niets het kampioenschap. Die reden de concurrentie al op anderhalve seconde bij de wintertests in Barcelona. Dat was een enorm gat. Die moesten bijna het gas loslaten op het rechte stuk om niet teveel voorsprong te hebben."

"Het lijkt me sterk dat er een team is met zo'n voorsprong dit jaar, maar het kan dat iemand met een halve seconde voorsprong naar Australië gaat. Max weet meer als hij in februari voor het eerst in de RB13 stapt. Na twee à drie rondjes ziet hij al of het kampioenschapsmateriaal is of niet. Dat voel je aan je auto. Als je dan de rondetijden kan vergelijken met andere teams, weet je het zeker. Zoiets blijft niet lang geheim."

"Ik verheug me op de regelwijzigingen en dan met name de bredere banden. Ik, en ik denk velen met mij, wil dat die rondetijden naar beneden gaan. De fysieke inspanning moet zwaarder worden. Nu stappen de mannen na een race uit alsof ze een ochtendwandelingetje hebben gemaakt. De bochtensnelheid gaat door het bredere loopvlak van die Pirelli’s omhoog."

"Ze hebben het over vier à vijf seconden per ronde sneller. Dan worden ze fysiek meer uitgedaagd. Dan heb je weer echt die stierennek nodig en ben je ook echt moe na 90 minuten volle bak racen. Ze kunnen het allemaal wél aan, maar de kans is dan zeker aan het einde van een race groter dat er foutjes komen."

Max Verstappen over de 2017 Pirelli-banden: "breder, beter, sneller!"

Heeft u een eigen bedrijf? Kijk dan eens voor Ziggo Zakelijk inclusief de Formule 1 met Ziggo Sport om dit te boeken op uw zaak? Vraag HIER vrijblijvend Ziggo Zakelijk Direct Advies

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS