Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Topontwerper besluit in te stappen: "Een van de laatste bastions waar vrij is te handelen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 januari 2017 18:16

De bekende ontwerper van racewagens Adrian Reynard is betrokken bij het ontwerp van de Ginetta LMP1-bolide, welke in 2018 moet gaan rijden in het FIA World Endurance Championship. De vrijheid die de regels in deze klasse vanaf 2018 geeft, was de grootste reden voor de Brit om bij het merk in te stappen bij de ontwikkeling van de auto. Reynard gaat zich richten op de aerodynamische ontwikkeling van de privateer LMP1 die eerder deze maand werd onthuld door Ginetta. De 65-jarige ontwerper zegt dat het een van de weinige categorieën is waar er nog ruimte voor innovatie is.

Ginetta LMP1

“LMP1 is een van de laatste bastions waar vrij is te handelen, wat betreft het ontwerp, in de autosport”, vertelde de ontwerper aan het Engelse Autosport. “Er is nog voldoende blikveld voor innovatie en dat is waar ik van hou, zelfs dat ik nog steeds de credit krijgt voor het neerzetten van de one-make formule racing klasse met Vauxhall Lotus. Ik ben opgewonden om te denken dat we mogelijk in staat zijn om boven ons niveau te pieken.”

De nieuwe regels van de LMP1-klasse geven vrijheid op het gebied van aerodynamica, wat de privateers dichter bij de fabrikanten in de hybride klasse moet brengen. Zo staan er voor 2017 in de regels een efficiëntere achtervleugel en grotere vleugels aan de voorkant van de bumper. Daar komt in 2018 nog een DRS-systeem bij. Ginetta wil graag gaan samenwerken met bestaande teams en hoopt meerdere auto’s in 2018 in het FIA WEC en de 24 uur van Le Mans te gaan inzetten.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS