Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Verlossende overwinning Team Bleekemolen-SEAT in Hankook 24H SILVERSTONE

Uitgegeven door Johan Vis • 4 april 2017 08:23

De Team Bleekemolen-SEAT Leon TCR V2 SEQ (#100, Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot/Rob Smith/René Steenmetz) is de winnaar van de Hankook 24H SILVERSTONE, de seizoensstart van de 24H TOURING CAR ENDURANCE SERIES powered by Hankook 2017. Vorig jaar voerde het Nederlandse team 19 uur lang de race aan, maar viel toen uit als gevolg van een motordefect. Ditmaal bleef Team Bleekemolen uit de problemen. René Steenmetz stuurde na 549 ronden op het 5,901 kilometer lange circuit, een totale afstand van 3.239,65 kilometer, de auto als winnaar over de eindstreep. Dankzij een constant optreden eindigde de Pit Lane Competizioni-Audi RS3 LMS TCR DSG (#122, Alberto Vescovi/Roberto Ferri/Zach Arnold/Enrico Bettera/John Filippì) als tweede met vijf ronden achterstand op de winnaars. Nog eens tien ronden daarachter eindigde de Modena Motorsports-SEAT Leon TCR V3 DSG (#217, Marcel Tjia/Christian Chia/Michael Soeryadjaya/Benny Simonsen/Philippe Descombes) op de derde plaats.

bleekemolen

De Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TCR V3 DSG (#303, Rik Breukers/Ivo Breukers/Sjaco Griffioen/Klaus Kresnik), die in de beginfase het veld aanvoerde, viel op zondagochtend vanwege motorproblemen uit. De pole-winnende MONLAU COMPETICION-SEAT Leon TCR V2 DSG (#107, Jurgen Smet/Jose Manuel Perez Aicart/Alba Cano Ramirez/Alvaro Bajo) verspeelde alle kansen op de overwinning vanwege een versnellingsbakwissel op zaterdagavond en eindigde op de zevende plaats in het algemeen klassement. De algeheel winnaar van vorig jaar, de Team ABBA with Rollcentre Racing BMW M3 V8 (#234, Richard Neary/Martin Short/Ian Stinton/Graham Coomes), kwam na drie uur in de race tot stilstand met een opgeblazen motor. Na het inbouwen van een nieuwe motor reed Ian Stinton de laatste ronde met de BMW.
Na een urenlange strijd om de leiding in de CUP1-klasse viel de RMA Track Days - JJ Motorsport-BMW M235i Racing Cup (#156, Leyton Clarke/Tony Rodriguez/James Little/Jason Baker) terug naar de derde plaats. De overwinning ging naar de QSR-BMW M235i Racing Cup (#154, Jimmy de Breucker/Mario Timmers/Rodrigue Gillion/Jeffrey van Hooydonck). De Sorg Rennsport-BMW M235i Racing Cup (#151, Paul Abercrombie/William Lucas/Kye Wheatley/Rob Ellice/Sam Tordoff) eindigde op de tweede plaats. Met de plaatsen zes en acht in het algemeen klassement waren de twee best geklasseerde CUP1-auto’s de enige twee niet-TCR-auto’s in de top tien.

Als twaalfde algemeen won de Moss Motorsport UK-BMW E46 M3 (#136, Mike Moss/Chris Murphy/Scot Adam/Barry McMahon) de SP3-GT4-klasse, voor de CWS-Ginetta G55 GT4 (#178, Colin White/Philippe Salini/Patrik Matthiesen/Martin Thomas) en de Intersport racing BMW M3 CSL (#140, Kevin Clarke/Adam Hayes/Paul Black/Ryan Lindsay). Beide BMW’s werden gedurende de race overgezet van de klasse A3 naar SP3-GT4.

De Team Sally Racing-Renault Clio Cup III (#52, Martin Sally Pedersen/Peter Obel/Mads Christensen/Steffan Jusjong) won de klasse A2. De 13e plaats in het algemeen klassement was een keurige prestatie voor het kleine Deense team. De Area MS / Owens Endurance-Honda Civic (#91, Jack Fabby/Carl Swift/David Vincent/Mark Harris) eindigde met zeven ronden achterstand als tweede in de klasse.

De race van het winnende team in de klasse A3 kende een bijzonder verloop. De motor van de Synchro Motorsport-Honda Civic Type R (#176, Alyn James/Daniel Wheeler/Martin Byford) werd op zaterdagavond opgeblazen. Binnen twee uur vervingen de monteurs de krachtbron. Omdat ook alle andere teams in de klasse verschillende problemen kenden, kon het Britse team toch nog de overwinning binnenhalen. De tweede plaats was voor de Vanquish Motorsport-SEAT Leon Supercopa (#138, Paul Plant/Simon Cresswell/Chris Yarwood/JM Littman), dat de kansen op de klassezege verloor door problemen met een demper op zondagochtend. De Cor Euser Racing-BMW M3 (#71, James Briody/Peter Klutt/Cor Euser/Maarten Mus/John Farano) haalde de eindstreep niet. Hoewel de auto met een kapot differentieel in de pits stond, werd het team nog als derde in de divisie geklasseerd.

Over drie weken staat het tweede evenement van de 24H TOURING CAR ENDURANCE SERIES powered by Hankook op het programma in de vorm van de Hankook 12H MAGNY-COURS op 21 en 22 april. Volgende week is er de derde ronde van de 24H SERIES powered by Hankook, de Hankook 12H RED BULL RING in Oostenrijk.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS