Formule 1

SPECIAL: Toekomstvisie Formule 1, vermogen-gewichtsverhouding, veiliger en menselijke prestaties

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 april 2017 08:04

Volgens de toekomstvisie van Renault staat de mens over tien jaar nog meer centraal in de Formule 1 – een van de belangrijkste merkwaarden van Renault – waarbij de coureur zijn kwaliteiten als topatleet nog beter tot uiting kan laten komen. Behalve aantrekkelijke wordt de Formule 1 ook veiliger, met meer verantwoordelijkheid ten aanzien van milieu.

Renault F1 2027 1
In het jaar 2027 is de concurrentie in het deelnemersveld heviger dan ooit. De vermogen-gewichtsverhouding is als nooit eerder in de Formule 1 (1 megawatt met een maximumgewicht van 600 kg) en menselijke prestaties vormen de kern van de sport. Om Formule 1 nog boeiender te maken, zijn fans meer betrokken bij de coureur, zowel langs het circuit als via de televisie.

Renault F1 2027 Engine

 Dankzij de transparante cockpit biedt de R.S. 2027 Vision een ongekend beeld van een racecoureur aan het werk. De lichtgewicht structuur is 3D-geprint, met delen die zijn gevormd door het lichaam van de coureur, net als het design van de productiemodellen dat geïnspireerd is op het menselijk lichaam.
 Ook de helm is transparant zodat de gezichtsuitdrukking van de coureurs zichtbaar is voor de fans.
 In de wielen geïntegreerde actieve LED-verlichting toont informatie, waaronder de positie in het veld en de resterende energiereserves zodat toeschouwers en fans thuis beter begrijpen hoe de race zich ontvouwt.
 Het beeldscherm op het stuurwiel toont informatie over de ‘fans ranking’ die bepaald wordt door de interactie van fans op social media. De meest verdienstelijke coureur wordt beloond met een extra vermogensboost in de laatst paar ronden.
 Verschillende informatie van de telemetriesystemen zijn toegankelijk via internet, waarmee de fans hun betrokkenheid en de kennis op het gebied van racen en strategie kunnen verbeteren.
 Op het gebied van design worden Formule 1-auto’s nog aantrekkelijker voor huidige racefanaten, terwijl het ook nieuwe fans enthousiasmeert.
 De auto’s zijn direct herkenbaar als Formule 1-bolides, met de lange slanke neus, side pods (grote luchtinlaten aan de zijkant) en vier open wielen. Het design is zowel verfijnder als agressiever.
 Behalve het optimaliseren van de prestaties en de efficiency zijn de auto’s ook ‘communicatiever’ voor toeschouwers en tv-kijkers door de beweegbare aerodynamica en actieve verlichting.
 Bij de R.S. 2027 Vision zorgen de opvallende C-vormige LED-koplampen en het verlichte Renault logo op de motorkap voor een visuele band tussen de Formule 1-auto en de straatauto’s van Renault.
 Voor nog meer spektakel voor de toeschouwers schakelt de verlichting van wit naar blauw als de elektrische modus is ingeschakeld.

Renault F1 2027 Future

R.S. 2027 Vision: 50 jaar Renault Formule 1-expertise gericht op de toekomst

Terwijl Renault zich opmaakt voor de viering van het 40-jarige jubileum in de Formule 1 in 2017, toont de R.S. 2027 Vision de toekomst van Formule 1 bij 50 jaar. De conceptcar is ontworpen door het designteam van Renault onder leiding van Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design, in samenwerking met Renault Sport Racing. Behalve alle essentiële onderdelen van een Formule 1-auto is het model ook voorzien van onmiskenbare Renault en Renault Sport details, inclusief de logo’s van beide merknamen.
 De R.S. 2027 Vision concept bezit enkele kenmerken van de eerste F1-auto van Renault – de RS01 uit 1977 – waaronder de V6 turbomotor, de achtervleugel en de kleurstelling.
 Net als de Renault Espace F1 van mid-jaren negentig is de R.S. 2027 Vision uitgevoerd in de traditionele geel-zwarte kleurstelling van Renault Sport. In dit geval wordt de visuele aantrekkingskracht versterkt door de metallic afwerking. De gele delen vallen op door het bladgouden effect en versterken de kwalitatief hoogwaardige uitstraling, technische bekwaamheid en high-performance karakter van de F1-auto.
De R.S. 2027 Vision is niet alleen een eerbetoon aan veertig jaar succes en innovatie in de Formule 1, maar onderstreept ook de sterke betrokkenheid van Renault bij de toekomst van Formule 1.
 Het laat zien dat de passie van het merk ook terugkomt in de autosportactiviteiten, wat resulteert in de ontwikkeling van belangrijke technische innovaties.
 Deze technologie – met name de specifieke designelementen – zijn duidelijk zichtbaar in het concept.
 De R.S. 2027 Vision is in z’n geheel ontworpen om de prestaties te optimaliseren en de entertainmentwaarde van de Formule 1 te verhogen.
In de ‘levensfase designstrategie van Renault vertegenwoordigt de R.S. 2027 Vision het onderdeel ‘Play’.
“Het samensmelting van creatieve energie en technische expertise van de designteams van Renault en Renault Sport Racing hebben geresulteerd in een visionaire, realistische en unieke R.S. 2027 Vision conceptauto: een Formule 1-oefening die de mens centraal stelt en de toekomstvisie van Renault op F1 gebied vertegenwoordigt.”
Stéphane Janin – Director Concept Car Design

Veiligheid – een van de kernpunten van Groupe Renault – heeft in de Formule 1 onveranderd prioriteit in 2027. Diverse maatregelen zijn genomen ter verbetering van de veiligheid voor alle betrokkenen, met name de coureurs.
 De F1-auto’s zijn voorzien van autonome rijfuncties die geactiveerd worden bij race-incidenten (safetycar, virtuel safetycar, gele vlag, etc). In dit soort situaties worden de geldende regels en beperkingen (inhaalverbod, snelheidsbeperking, etc) automatisch uitgevoerd door de auto, waarmee het risico van verdere ongevallen worden geminimaliseerd en de veiligheid van marshals wordt geoptimaliseerd.
 De gesloten cockpit beschermt de coureur van rondvliegend vuil, rubber en andere mogelijke objecten. De aerodynamische kap is gemaakt van polycarbonaat, die ultrasterk en bestand is tegen schokken en vlammen.
 De kap is voorzien van twee titanium rolbeugels die in milliseconden uitschuiven mocht de auto ondersteboven komen te liggen, zodat er ruimte is voor de coureur om te ontsnappen.
 Deze features zijn specifiek ontworpen zodat de coureur op eigen kracht kan uitstappen als de auto over de kop geslagen is, zonder dat op hulpdiensten of marshals hoeft te worden gewacht.
Veiligheid is ook gewaarborgd door het ultra-connected karakter van Formule 1-auto’s – met steeds meer overeenkomsten met de productieauto’s van Renault. Deze functies wisselen continu real-time informatie uit tijdens de race.
 Vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie met alle F1-bolides in de race, zodat de coureurs exact weten waar de andere auto’s rijden. Deze informatie wordt gebruikt voor het Collision Warning-systeem, waarmee coureurs in de pitstraat worden gewaarschuwd voor andere auto’s die met hoge snelheid naderen.
 Vehicle-to-Everything (V2X) communicatie via het beeldscherm op het stuurwiel, inclusief instructies van de raceleider zoals gele en blauwe vlag. Er is een directe link met de marshals in het deel van de baan waar elke auto rijdt.
In de 2027-visie van Renault focust de Formule 1 zich ook op duurzame technologie en systemen om de impact op het milieu verder terug te dringen.
 De ontwikkeling van onderdelen voor een Formule 1-auto zijn minder tijdrovend dankzij 3D-printtechniek. De R.S. 2027 Vision profiteert van die techniek, evenals de Renault Trezor die in 2016 op de Autosalon van Parijs debuteerde en de nieuwe designstrategie van Renault inluidde.
 De nieuwe materialen die voor de 3D-geprinte onderdelen gebruikt worden, zijn beter recyclebaar dan veel andere composietmaterialen die voorheen werden toegepast.
Deze maatregelen maken de Formule 1-auto’s veiliger en milieuvriendelijker, met behoud van het kenmerkende DNA van F1-auto’s.

Renault Future 4

Renault: Passion for Life – klanten profiteren van 40 jaar succes in Formule 1

Een samenwerking als basis voor innovatie
Renault ziet motorsport als een geweldige kans om geavanceerde technologie te ontwikkelen waarvan ook personenvoertuigen kunnen profiteren – direct of indirect.
Sinds het Formule 1-debuut in 1977 heeft Renault voortdurend een belangrijke rol gespeeld in de sport. De passie van Renault heeft geleid tot baanbrekende, ambitieuze en avant-gardistische technologieën.
 De V6-turbomotor die de Renault RS01 aandreef, leidde in 1977 tot een revolutie en was vervolgens onderdeel van de twin-turbo technologie uit 1979.
 De introductie van luchtventielen in 1986 maakte hogere motorsnelheden mogelijk zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid.
 In de jaren negentig tandwielaangedreven nokkenassen een hoger toerental mogelijk.
 Directe brandstofinspuiting deed haar intrede in 1995 (Renault RS7 motor) om het brandstofverbruik te optimaliseren.
Het erfgoed van deze revolutionaire innovaties is nog steeds zichtbaar in de hedendaagse Formule 1, met de terugkeer van de V6 turbo – in hybride vorm – in 2014. Renault heeft als F1-motorleverlancier uitgebreide kennis en vaardigheden opgedaan en door te voldoen aan de uitdagingen die nieuwe regelgeving met zich meebrengt heeft het merk bovendien bijgedragen aan het stimuleren van technologische innovatie. Dit is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van toekomstige personenvoertuigen van het merk.
Een Formule 1-record dat respect afdwingt
Renault is al bijna 40 jaar actief in de Formule 1. Het merk heeft niet alleen een eigen raceteam, maar heeft zichzelf door de jaren heen ook op de kaart gezet als motorleverancier voor de beste teams in de motorsport. Dit leverde Renault maar liefst 12 wereldtitels op in het constructeurkampioenschap, het coureurskampioenschap was door de jaren heen goed voor 11 titels (zie ook de volledige lijst hieronder).
Renault heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op elk tijdperk waarin het als raceteam betrokken was:
 1977 tot 1985 (V6 turbo), met name met Alain Prost.
 2002 tot 2010 (atmosferische V10 en V8), met name met Fernando Alonso.
 Terugkeer van Renault in Formule 1 in 2016 als Renault Sport Formula One Team, voor de derde keer als constructeur.

Door de jaren heen heeft Renault als motorleverancier de topteams in de motorsport uitgerust én bijgedragen aan talrijke raceoverwinningen en coureurstitels:
 Lotus, met Ayrton Senna (V6 turbo).
 Williams, met Nigel Mansell, Alain Prost, Ayrton Senna, Damon Hill en Jacques Villeneuve (atmosferische V10).
 Benetton, met Michael Schumacher (atmosferische V10).
 Red Bull Racing, met Sebastian Vettel (atmosferische V8).
 In aanvulling op de races gereden door het Renault Sport Formula One Team, is er ook de huidige Renault R.E. 17-motor. Deze verzorgt de aandrijving van de voertuigen van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso.

Renault F1 2027 5

In zijn totaliteit is Renault de succesvolste fabrikant sinds 1977. De successen omvatten:
 12 constructeurstitels
 11 coureurstitels
 70 Grand Prix-overwinningen
 215 poleposities
 50 top 2-finishes
 15 top 3-finishes

De 12 constructeurstitels:
1992: Williams FW14B en Renault RS4-motor
1993: Williams FW15C en Renault RS5-motor
1994: Williams FW16/FW16B en Renault RS6-motor
1995: Benetton B195 en Renault RS7-motor
1996: Williams FW18 en Renault RS8-motor
1997: Williams FW19 en Renault RS9-motor
2005: Renault R25 en Renault RS25-motor
2006: Renault RS26 en Renault RS26-motor
2010: Red Bull RB6 en RS27-2010-motor
2011: Red Bull RB7 en RS27-2011-motor
2012: Red Bull RB8 en RS27-2012-motor
2013: Red Bull RB9 en RS27-2013-motor
De 11 coureurstitels:
1992: Nigel Mansell
1993: Alain Prost
1995: Michael Schumacher
1996: Damon Hill
1997: Jacques Villeneuve
2005: Fernando Alonso
2006: Fernando Alonso
2010: Sebastian Vettel
2011: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2013: Sebastian Vettel

Alain Prost, een vooraanstaand ambassadeur van Renault en Formule 1
De Franse racelegende Alain Prost heeft maar liefst vier wereldtitels Formule 1 op zijn naam staan, plus 51 raceoverwinningen waarvan 1 en 16 met Renault. De associatie tussen succesvolle motorsport en Renault begon in 1976 en duurt nog altijd voort. Alain Prost is tot op de dag van vandaag op de volgende manieren verbonden met Renault:
 Merkambassadeur Renault.
 Speciaal adviseur van Renault Sport Racing en member of Renault Sport Racing’s Executive Committee.
 Mede-eigenaar van Renault e.dams Formula E team.

Alain Prost en Renault – mijlpalen:
 1976: Frans Formule Renault Kampioen.
 1977: Europees Formule Renault Kampioen.
 1981: Formule 1 met Renault-Elf (eerste podiumfinish: Argentinië / eerste zege: Frankrijk).
 1982: Winnaar van de eerste twee Grand Prix van het seizoen / vierde in wereldkampioenschap voor coureurs.
 1983: 2e, Formule 1 wereldkampioenschap voor coureurs met Renault-Elf.
 1993: Formule 1 wereldtitel coureurskampioenschap met Williams-Renault.
 2009: deelname in Franse Trophée Andros ice raceklasse, in een Dacia Duster.
 2012: 1e, Trophée Andros (Dacia Lodgy Glace). Benoemd tot merkambassadeur Renault.
02
2027: raceauto’s met hogere performance voor meer spanning en entertainment

Behalve de menselijke factor heeft de toekomstvisie van Renault ook betrekking tot de techniek. Hogere performance gaat samen met nieuwe geëlektrificeerde aandrijftechniek voor meer efficiency. Daarmee blijft de Formule 1 een proeftuin voor de ontwikkeling van techniek voor personenauto’s, terwijl de racerij verantwoordelijkheid neemt op het gebied van kostenbeheersing.
 Het maximumvermogen van de R.S 2027 Vision conceptauto bedraagt 1 megawatt en het gewicht maximaal 600 kg.
 Het vermogen dat geleverd wordt door het Kinetic Energy Recovery System bedraagt 500 kW (t.o.v. 120 kW in 2017) dankzij twee ERS-K units: een voor en een achter.
 De vierwielaandrijving levert ongekende tractie voor een eenzits raceauto.
 De energiedichtheid van de batterijen is twee keer zo hoog dan de huidige batterijtechniek in de Formule 1 en verbonden met een ultra high-performance dubbel energie-terugwinsysteem. Dankzij twee 250 kW elektromotoren (een voor, een achter) kan veel remenergie worden opgevangen om later in dezelfde ronde weer te gebruiken.
 Om energieverspilling door luchtweerstand bij hoge snelheden te minimaliseren, zonder dat de neerwaartse druk bij lage snelheden verloren gaat, wordt gebruik gemaakt van actieve aerodynamica. De efficiency wordt verder verbeterd door actieve vering die uitsluitend door de coureur wordt bediend voor betere handling.
 Behalve het eenvoudiger manoeuvreren in de pitstraat zijn de F1-auto’s ook wendbaarder en scherper door dankzij vierwielbesturing.
Veel innovaties verrijken de technische expertise van Renault, waarvan sommige al beschikbaar zijn in de productiemodellen, waaronder Renault Multi-SENSE met actieve demping en de hoge energiedichtheid van de batterij in de Renault ZOE Z.E. 40.
Door de technische ontwikkeling en de prestatiedoelstellingen ontstaat een evenwicht tussen het vermogen van de brandstofmotor en dat van de elektromotor.
 De hybride powerunit is gebaseerd op een V6turbo-motor met downsizetechnieken als een turbo en multipoint-injectie waarmee het vermogen toeneemt en het verbruik daalt.
 De brandstoftank van de F1-auto heeft een capaciteit van slechts 60 kg (t.o.v. 105 kg in 2017), waarmee kortere en spannendere races worden gereden.
 Tegelijkertijd zorgen batterijen met een twee keer zo hoge energiedichtheid ten opzichte van de huidige techniek – hetzelfde niveau als de batterijen in het vijfde seizoen van de Formula E – voor de energietoevoer naar de 250 kW elektromotoren. Tevens is een volledig elektrische rijmodus mogelijk om extra brandstof te besparen, bijvoorbeeld tijdens de formatieronde en in de pitstraat.
Renault streeft ook naar een verantwoorde aanpak van de kosten. Door de uitgaven te beperken kunnen meer raceteams voor langere tijd deelnemen aan de Formule 1.
 Om kosten te besparen worden onderdelen die niet van invloed zijn op de performance geproduceerd door een leverancier die door de FIA geselecteerd is.
 Ook het beperken van aerodynamicatests in de windtunnel druk de kosten verder naar beneden. Tevens mogen alleen het ontwerp van de voor- en achtervleugel, diffuser, motorkap en bodem tussentijds worden gewijzigd, maximaal drie keer per seizoen.
 Tot slot maken Formule 1-auto’s gebruik van eenvoudigere techniek. Zo maken de ultracomplexe hydraulische dempers plaats voor eenvoudigere, actieve dempers met een energie-terugwinsysteem.
Met een budgetplafond en gelijke kansen voor alle raceteams wordt de sport nog spannender door de hevige concurrentie.
Inspelend op trends en veranderingen van televisiekijkers en omroepformats onderzoekt Renault hoe de Formule 1 in 2027 nog vermakelijker kan worden. De indeling van de Grand Prix-weekenden worden herzien om ze diverser te maken en nieuwe spannende elementen te introduceren:
 De race op zondag wordt ingekort tot 250 km (t.o.v. 300 km in 2017) en bestaat uit twee delen: een lange race en een korte sprintrace, ook wel ‘Final Sprint’.
 Een Rookie Night Race met alle reserverijders en coureurs in hun eerste F1-seizoen op de vrijdagavond, voorafgaand aan de vrije training op zaterdag.
Deze toekomstvisie van Renault een duidelijk statement op het gebied van entertainment en innovatie en gericht aan F1-fans over de hele wereld.
 Renault speelt een sleutelrol in de Formule 1 en heeft de intentie dat voor minimaal tien jaar te blijven.
 In de komende tien jaar zullen innovaties uit de autosport onveranderd worden toegepast in de productieauto’s, zowel in de Renault Sport Cars als in de reguliere modellen.

De Étoile Filante: een recordbreker van Renault
Ook te zien op de stand van Renault op Auto Shanghai 2017: de Étoile Filante, een model dat de nauwe betrekkingen van het merk met de motorsport belichaamt. Afgelopen jaar markeerde hij de zestigste verjaardag van het snelheidsrecord over land – waarvan er twee nog steeds staan – gevestigd door de ‘fireball’ bij de Bonneville Salt Flats in Utah, Verenigde Staten, op 5 september 1956.
 306,9 km/u op één kilometer
 307,7 km/u op één mijl
 308,85 km/u op vijf kilometer1
 280,8 km/u op vijf mijl

De Étoile Filante werd voor het eerst aan de pers gepresenteerd op 22 juni 1956, op de Autodrome de Montlhéry. Hij zag het licht dankzij de ontmoeting van vijf mannen, verbonden door de wens om records te breken:

 Joseph Szydlowski, CEO van Turboméca, een bedrijf gespecialiseerd in turbinemotoren
 Pierre Lefaucheux, CEO van Renault
 Fernand Picard, studieleider die Dauphines ontwikkeling in de gaten hield
 Albert Lory, motoringenieur, werkte in zijn eerdere loopbaan bij Delage
 Jean Hébert, ingenieur en piloot, nam plaats achter het stuurwiel

Geruime tijd voor het Formule 1-debuut van Renault leverde de Étoile Filante al harde bewijzen voor de kracht van het merk om uitzonderlijke, door innovatie gedreven prestaties te leveren:

 Twee jaar windtunnelwerk
 Buizenframe met polyester body
 Aerodynamische kenmerken, overgenomen uit de luchtvaartindustrie
 Gasturbinekracht (270 pk bij 28.000 tpm)

Doordat het onderzoek werd uitgevoerd aan de overkant van de Atlantische Oceaan, leverden deze prestaties veel media-aandacht op. Het vestigde de reputatie van Renault als wereldwijde pionier toen de Dauphine werd gelanceerd. Dit maakte het mogelijk om deze kleine, populaire auto al in 1957 te verkopen in de Verenigde Staten.

De Étoile Filante bood Renault ook de mogelijkheid om technische vooruitgang te boeken. Het merk kon het grond- en remgedrag bestuderen van een verfijnd voertuig dat zeer hoge snelheden behaalt. Er zijn slechts twee exemplaren van deze auto geproduceerd - een buitengewoon model met een design dat zijn tijd ver vooruit was.

Net als bij de Étoile Filante helpt de avant-gardistische kijk van Renault op de toekomst van Formule 1-innovaties te bevorderen - zodat ook de designers van toekomstige productiemodellen geïnspireerd raken.

Groupe Renault in China: een ambitieuze strategie
 April 2017: Op de Auto Shanghai 2017 presenteert Renault de Espace, die in de tweede helft van dit jaar als vlaggenschip op de Chinese markt komt. Na de lancering van de Captur, Kadjar en nieuwe Koleos wordt de crossover line-up van Renault verder versterkt om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van Chinese klanten.
Het crossover-segment neemt momenteel 38,6% van de totale Chinese autoverkoop voor zijn rekening (9,54 miljoen auto’s in 2016) en is daar het snelst groeiende autosegment (+39,6% in 2016). Tevens groeit het dealernetwerk van Renault in China gestaag.
 Begin 2017: Iets meer dan een jaar na de opening van de productiefaciliteit in Wuhan werd Renault uitgeroepen tot ‘Best Foreign Brand’ en Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) tot ‘Best Automobile Manufacturer in a Joint Venture’ op basis van een onderzoek van Autohome, de populairste website onder autokoers in China (dagelijks 22,7 miljoen bezoekers).

De Espace versterkt het modelaanbod van Renault en uitbreiding dealernetwerk in China
 De Renault Kadjar kwam in maart 2016 op de Chinese markt. Deze stijlvolle en atletische SUV was het eerste voertuig dat in Wuhan geproduceerd werd.
- De Kadjar wordt leverbaar met nieuwe motoren en voorzieningen
- Gebouwd volgens de hoogste kwaliteitseisen en behaalde de hoogste veiligheidsscore in zijn klasse bij de C-NAP (de Chinese Euro NCAP) in 2016.
- De Kadjar werd in China direct een verkoophit en was in 2016 verantwoordelijk voor 61% van de verkoop van Renault in China.

 De nieuwe Renault Koleos beleefde zijn wereldpremière op de Autoshow van Beijing in 2016 en kwam in november 2016 op de Chinese markt. Ook deze ruime, luxe en verfijnde SUV rolt in Wuhan van de productieband.
- Net als de Kadjar mag ook de Koleos rekenen op veel belangstelling vanuit China. Het model heeft nu al meer dan tien prijzen gewonnen voor zijn kwaliteit en design, uitgereikt door Chinese media waaronder de Beijing Daily, Autocarweekly en Zhejiang TV.

 Met de Captur, Kadjar en nieuwe Koleos biedt Renault een uitgebreid en gevarieerd aanbod van crossovers in China.


 De modellen van Renault worden verkocht via 150 verkooppunten (naar verwachting 200 eind 2017), met vestigingen in alle provincies.
- Renault introduceerde in 2009 een Customer Relations Centre om klanten te voorzien van een eenvoudige, gegarandeerde service en assistentie.
- De modellen worden standaard verkocht met een garantieperiode van drie jaar/100.00 km en vijf jaar/120.000 km voor motor en transmissie.
- Renault biedt ook een uitgebreid aanbod van diensten op het gebied van service, waaronder servicecontracten inclusief leenauto’s, gratis inspectie en scherpe tarieven.

 In 2016 verkocht Renault in totaal 35.278 auto’s in China, ofwel een toename van 50,8% ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de totale Chinese automarkt 14% groeide. Renault streeft naar een Chinees marktaandeel van 3,5%. De totale autoverkoop in China kwam uit op 24 miljoen in 2016.




‘Best Foreign Brand’ en ‘Best Automobile Manufacterer in a Joint Venture’ als erkenning van de ambitieuze kwaliteitsgerichte strategie van Renault

 Renault en Dongfeng tekenden op 16 december 2013 de overeenkomst om de joint venture Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) te vormen, een van de weinige joint ventures in de Chinese auto-industrie met een gelijke verdeling qua eigendom.

 Op 1 februari 2016 werd de fabriek van Renault en Dongfeng in Wuhan geopend. De bouw van deze faciliteit duurde slechts twee jaar. Het totale complex omvat een assemblagefabriek, een productiehal voor aandrijflijnen en een R&D centrum. De productiecapaciteit bedraagt 150.000 voertuigen per jaar, met de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden tot 300.000 voertuigen per jaar. Kwaliteit krijgt in deze fabriek voorrang.
- De fabriek is sinds 2015 ISO 9001 gecertificeerd dankzij de uitgekiende kwaliteitsprocessen op alle afdelingen.
- De productiefaciliteit in Wuhan voldoet ook aan de Alliance Vehicle Evaluation Standaard (AVES), een kwaliteitsbeoordelingsprocedure op basis van 300 criteria die wordt uitgevoerd bij voertuigen voor de levering aan het dealernetwerk.
- In 2016 is de productie van de Kadjar en Koleos gestart. De fabriek wordt pook klaargestoomd voor de productie van een elektrisch aangedreven model op basis van de Renault Fluence. Die zal worden verkocht onder het Chinese submerk om te voldoen aan de sterk toenemende vraag naar elektrische auto’s (256.879 verkochte EV’s in 2016, +21%).

Renault F1 2027 afbeelding einde artikel


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS