Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Zeventien straffen na invoer 'zero-tolerance'-beleid: "Ze zijn veel te duur om 'toerwagentje' te gaan spelen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 mei 2017 14:18

De introductie van het ‘zero-tolerance’-beleid op contact tijdens de Blancpain Endurance Cup in Silverstone heeft geleid tot maar liefst 17 straffen. De introductie van de straf vond plaats na het startincident bij de openingsrace in Monza (VIDEO Crash Monza), waar meerdere auto’s bij de start van de baan gingen doordat ze elkaar raakten. Ook in Misano (VIDEO Crash Misano) was er al een flinke crash, waarbij er enorm veel schade gereden werd met deze peperdure auto's. De organisator van het kampioenschap; Stéphane Ratel vertelde dat hij het aantal aanvaringen in zowel de Endurance- als Sprint Cup terug wil dringen en daarnaast de autoriteit aan de racedirecteur wil teruggeven.

Blancpain

“Na gekeken te hebben naar Monza en het ongeluk tijdens de eerste ronde in Misano, denken de Royal Automobile Club van België en ik dat de klasse te agressief is geworden”, vertelde de Fransman aan het Engelse Autosport. “GT's zijn geen toerwagens. Ze zijn veel te duur om toerwagentje te gaan spelen. De boodschap is, als je iemand wilt passeren door hem er af te duwen, dan resulteert dat in een straf en de zwaarte hangt af van de gevolgen van het contact.”

Blancpain


“Als je een auto raakt en die gaat van de baan en komt weer terug, dan krijg je een drive-through-penalty, maar als ze de muur raakt, dan krijg je een stop-and-go. We moeten er zeker van zijn dat we zware straffen hebben en we moeten de autoriteit van de 'scheidsrechter' terugbrengen, wat is ons geval de racedirecteur is”, aldus Ratel. De zorg van de organisator van het kampioenschap ligt met name bij de grote van het veld en het effect daar op.

“Als we zo doorgaan, dan verliezen we onze amateurs en sommige teams raken voor het einde van het seizoen door het budget heen”, legt Ratel uit.



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS