Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot ziet het niet als een verplichting om in het FIA WEC of Le Mans mee te doen: "Niet onderhandelen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 mei 2017 09:12

PSA Groep-voorzitter Carlos Tavares zegt dat het geen verplichting is voor Peugeot om aan het FIA World Endurance Championship deel te nemen. Daarmee benadrukt de Portugees dat een voorstel voor een terugkeer in het kampioenschap alleen plaatsvindt als het binnen het motorsportbudget van de Franse fabrikant valt. Volgens de bestuursvoorzitter is er dan ook geen tijdspad voor een beslissing, ondanks de onderhandelingen over deelname die momenteel plaatsvinden met de FIA en ACO.

“We kunnen niet onderhandelen als we haast hebben”, vertelde Tavares aan het Franse Auto-Moto. “We hebben de Dakar twee keer gewonnen en het is geen verplichting voor ons om naar het WEC te gaan. Zoals ik tegen de ACO en de FIA gezegd heb, wordt het voorstel niet gepresenteerd aan de PSA Group Executive Committee wanneer dit boven een bepaald bedrag gaat, omdat het dan economisch gezien niet aantrekkelijk is. In alle andere gevallen moet het hele team ermee instemmen dat deelname voordelen brengt.” Zowel vertegenwoordigers van de FIA een ACO zijn sinds vorig jaar met Peugeot in gesprek. Daarnaast is de Franse autofabrikant ook aanwezig bij de groepsbijeenkomsten waarin de nieuwe LMP1-regels voor 2020 vorm krijgen.

Waar WEC-directeur Gerard Neveu vasthoudt aan de hybride technologie, lijkt er een compromis nodig te zijn om een Peugeot terug te halen. De autofabrikant wil juist een kostenefficiënt systeem dat tegelijkertijd competitief is. De Fransen trokken zich in 2012 uit het WEC terug toen het bedrijf in een financiële crisis terecht kwam. De laatste tijd zegt Peugeot terug te willen keren mits er aan bepaalde financiële eisen wordt voldaan. De FIA en ACO willen Peugeot graag terughalen in het kampioenschap, zodat er weer 3 topteams in de LMP1 zijn. Op dit moment komen alleen Toyota en Porsche in deze raceklasse uit.

“WEC is een discipline met vele vaardigheden die samengevoegd moeten worden en de marketingwaarde van autosport moet vaststaan” legt Tavares uit over de reden waarom Peugeot er de tijd voor neemt om terug te keren. Tegelijkertijd laat de Portugees weten dat ook het Dakar-programma opnieuw tegen het licht wordt gehouden. Hij houdt dan ook een slag om de arm of de Franse autofabrikant wel in de motorsport blijft.

“Autosport is een marketingtool voor de promotie van onze merken en we zijn er dus niet enkel aan toegewijd omdat ik er zelf een passie voor heb” legt de bestuursvoorzitter uit. “Ondanks dat ik een passie voor autosport heb, neem ik op dit punt een stap terug en laat het aan de leden van de executive committee over om het budget, de media impact en de vergelijking met andere marketingtools te bespreken. Ik wil dat ons team succesvol is en resultaten voor het bedrijf bereikt.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS