Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ondanks twee fabrieksteams ziet Mark Webber een belangrijke toekomst voor de LMP1-bolides

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 mei 2017 03:09

Het behouden van de LMP1-klasse in de 24 uur van Le Mans is volgens Mark Webber belangrijk voor de toekomst van het FIA World Endurance Championship. De voormalig F1-coureur reed drie seizoenen voor Porsche in deze klasse en werd tweede tijdens de 24 uur van Le Mans voor het Duitse merk.

2017 LMP1 Toyota


Er zijn de nodige speculaties rond deze klasse sinds Audi vertrokken is waardoor er nog slechts vijf auto’s in de LMP1-klasse overbleven. Omdat Toyota nu met een derde Toyota auto zal rijden, bestaat het LMP1-veld dit jaar dus uit zes auto’s. Ondanks deze beperkte hoeveelheid LMP1-deelnemers denkt de Australiër dat de LMP1-bolides nog steeds de sterkste aantrekkingskracht voor het publiek hebben. Een groeiende omvang van het kampioenschap kan volgens Webber dan ook alleen met de aanwezigheid van deze auto's.

“Le Mans is dan nog steeds een fantastisch evenement”, zegt de ambassadeur van Porsche. “Het zou fantastisch zijn als we 20 LMP1-auto’s hadden, maar is dat mogelijk? Nee. Maar we hebben nog steeds vijf mooie auto’s. Een Porsche 919 in Le Mans is iets waarover iedereen praat. Het is nog steeds prachtig om te aanschouwen. Je moet dit type auto’s vooraan in het veld hebben, dus het is belangrijk om deze krachtige auto’s te behouden. Ze zijn belangrijk vanwege uit oogpunt van beleving en emotie.”

Ondanks dat er slechts twee fabrikanten in de LMP1 zijn, gelooft Webber dat Le Mans er beter voor staat dan de jaren dat Audi eenzaam aan de top stond. “We hadden jaren dat er geen competitie was en de auto’s gewoon wegreden, toen één fabrikant dominant was”, aldus de Australiër. “Dus het is alleen maar gezond dat we nu niet meer zo’n scenario hebben. We weten nog steeds niet wie Le Mans gaat winnen. We hebben een duel tussen twee merken, wat goed is, maar hopelijk komen er meer fabrikanten in de toekomst.” Inmiddels is de discussie omtrent de regelgeving voor de LMP1-bolides vanaf 2020 op gang gekomen.

Ondanks de discussie door onder andere Peugeot, denkt Webber dat de hybride systemen en de roep om kostenverlaging, moeten blijven. “Het is altijd goed om de engineers te stimuleren”, voegt de voormalig F1-coureur daaraan toe. “Hybrids gaan enorm vooruit, dus hoe pas je dat in je raceprogramma? Het is een constant gevecht tussen beschikbare cash, voor wat de klant stimuleert om een authentiek verhaal te hebben van de fabrikant. De vierwielaangedreven 919 met 1000 pk, er is geen coureur in de wereld die dat niet wil voelen. De technologie moet volgens mij die kant opgaan.” Ondanks dat er geen fabrikanten voor 2020 verwacht worden in de LMP1, komen er wel een aantal privateers in de klasse. Zo stapt SMP Racing samen met Dallara, Ginetta en Perrinn in.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS