Formule 1

Twijfels over stap naar privateer LMP1: "Hoe overtuig je iemand om een LMP1 te bouwen die nauwelijks sneller is..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 juli 2017 14:07

Rebellion Racing stapte dit jaar over als privateer in de LMP1-klasse naar de LMP2 van het FIA World Endurance Championship. Met de komst van diverse privé teams in 2018, naast Toyota en Porsche, ziet teammanager Bart Hayden een terugkeer in de hogere klasse nog niet zitten. De Brit vindt het praktischer om nog een jaar in de LMP2 te blijven.



Volgend jaar lijkt SMP Racing met een auto te komen die ontwikkeld is door BR Engineering en Dallara, terwijl Ginetta gesprekken voert met meerdere teams over een mogelijk deelname in 2018. Perrinn zegt wel al een klantenteam te hebben, maar heeft deze nog niet onthuld. Het zorgt er voor dat Rebellion Racing een pas op de plaats maakt en alle ontwikkelingen even afwacht voordat het besluit terug te keren in de LMP1.

“Nog een jaar in de LMP2 is een erg pragmatische stap”, vertelde Hayden aan Sportscar365. “Ik denk dat het voor volgend jaar nog wat meer vorm moet krijgen. Het is onduidelijk. Als je LMP1 gaat doen, moet je deze beslissingen eigenlijk nu nemen. Het is makkelijk om te zeggen dat je het gaat doen. Het werkelijk laten gebeuren vraagt veel meer. Ik ben wat sceptisch over hoe de grid er uit gaat zien. Als het allemaal vorm krijgt en het reëel wordt, dan ben ik er zeker van dat Rebellion er onderdeel vanuit wil maken. Maar ik verwacht niet dat we dat eerder dan 2019 zullen effectueren.” Ook Jota Sport zit in eenzelfde afwachtende houding. Het team werkt dit jaar samen met Jackie Chan DC Racing, waar Ho-Pin Tung voor uitkomt en evalueert alle opties. De Britten zijn echter nog niet klaar voor een definitieve beslissing. De grote vraag daarbij is wat de Chinezen, waarmee ze samenwerken, gaan doen.

“We kijken er samen naar en bestuderen de mogelijkheden”, aldus teambaas Sam Hignett. “Maar we kijken ook naar de transitieperiode in de LMP1 en we moeten de LMP1-regels beter begrijpen zodat we weten hoe we de klantenauto’s moeten gaan bouwen. Als ik de regels lees, gaat het om de interpretatie van de energie, brandstof en stroom. Ik wil andere mensen het eerst zien doen en begrijpen hoe de BoP werkt. En wat gebeurt er met de fabrikanten? We hebben ze nodig, dus we hopen dat ze blijven. Daarnaast moet je met een enorm goede LMP1-auto komen om de Oreca LMP2-auto verslaan. Het moet een serieuze kit zijn. Dat is het andere probleem. Hoe overtuig je iemand om een vermogen te besteden aan de ontwikkeling van de LMP1-auto, als ze in praktijk nauwelijks sneller blijken te zijn dan een LMP2-auto. Een LMP1-auto moet eigenlijk heel wat sneller zijn om deze extra kosten te rechtvaardigen.”

Ondertussen heeft Ginetta de meeste stappen gemaakt met de ontwikkeling van een LMP1-bolide. Volgens Rebellion-teambaas Hayden had het ook een ge-upgrade LMP2 mogen zijn. “Je had zoiets kunnen doen als een pseudo DPI, waar je een iets aangepaste motor in bijvoorbeeld een Oreca-chassis zet”,vertelde de Brit. “Misschien moet je niet zoveel veranderen, om er vijftig pk meer uit te halen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS