Formule 1

Red Bull geeft je vleugels, nieuwe techniek op RB13 Max Verstappen wordt met argusogen in de gaten gehouden

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 24 juli 2017 14:20

De rivalen van Red Bull Racing houden het team goed in de gaten, met name de nieuwe voorvleugel die Max Verstappen en Daniel Ricciardo gebruiken sinds de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië. Volgens het Britse Autosport.com is de interesse van de overige teams aangewakkerd door foto's van de RB13 die op de voorvleugel een kleine gebogen lage zij-flap toont. De concurrerende teams plaatsen vraagtekens bij de nieuwe voorvleugel. Het element buigt naar beneden bij hoge snelheid. De lage hoek staat in contrast met de hoek als de auto op langzamere snelheid zich voortbeweegt zoals in de pits of langzamere bochten. Dan staat de vleugel meer recht.

Fiormule 1 2017 Max Verstappen


Formule 1 teams staan bekend als het gaat om het verleggen van grenzen voor wat betreft de flexibiliteit van het bodywork. Er zijn duidelijke voordelen als je het bodywork zo kunt stroomlijnen op het rechte stuk om gedrag te verminderen, en het op zijn plek weet te houden om meer downforce te produceren in de bochten. Dit jaar is geen uitzondering. Een van gebieden van intrige was het gat in de vloer bij Scuderia Ferrari, die wapperde eerder dit jaar. De suggestie was dat dat het ontwerp meer lucht naar de diffuser moest brengen zodat men meer downforce kreeg zonder drag te creëren.

Voor de Grand Prix in Azerbeidzjan moest Ferrari aanpassingen doen om dit gebied van de auto sterker te maken. Door een nieuwe metalen toevoeging moest het doorbuigen voorkomen worden. Een van de consequenties was te zien op Silverstone, een circuit met hoge snelheidsbochten. Ferrari moest een extra zogenoemde monkey-seat gebruiken en een hogere aanvalshoek op de vleugel om downforce te herstellen dat verloren werd bij de diffuser.

De RB13 heeft een extra flap voor snelle toename. Met de nieuwe specificatie heeft de binnenkant zes elementen en de buitenkant acht. De nieuwe vleugel is stevig genoeg om alle FIA-testen te doorstaan dus er kan geen vraag zijn over de legaliteit van de auto. Ook kan men zien dat er een ankerpunt is die de hele vleugel in positie houdt, terwijl het zij-element naar beneden gedrukt wordt als er meer druk komt op de baan.

Wil je nog naar de Formule 1 in Spa-Francorchamps?
De laatste F1-tickets voor de Grand Prix Formule 1 op Spa-Francorchamps! De race in de Belgische Ardennen is het hoogtepunt voor veel Nederlanders en Belgen.

*De LAATSTE kaarten voor de Formule 1 Grand Prix van België op Spa-Francorchamps*

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS