Formule 1

"Auto lijkt een beetje op een Roborace: anders, modern! Niet volgens ideeën van de Formule 1"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 augustus 2017 18:54

Formule E-coureur Lucas di Grassi zegt dat de nieuwe bolide van het kampioenschap er voor het Formule E seizoen 2018/2019 totaal anders uit gaat zien. De nieuwe auto gaat wederom gebouwd worden door Spark, dat tijdens de seizoensfinale in Montreal al enige partners onthulde. De auto gaat mogelijk totaal anders zijn dan het klassieke formule-model.

Spark Formula E

Met name aan de achterkant moet de auto anders gaan worden en in de Formule E gaat naar verwachting ook de Halo introduceren. De verwachting is dat de eerste test met de auto in oktober gaat plaatsvinden, waarna de teams in 2018 een auto beschikbaar krijgen voor testwerk.

“De auto wordt totaal anders, ze gaat er cool uit zien”, vertelt Di Grassi tegen het Engelse Autosport. “De auto kan niet groter worden, het moet dezelfde grootte zijn. Haar structuur moet wat sterker zijn dan wat we nu hebben, zo dat we elkaar meer kunnen raken en we kunnen meer racen. Het ontwerp ziet er goed uit, het heeft niet te veel invloed met de aerodynamica. We hebben niet veel aerodynamica, wie maakt het uit of het een seconde sneller is of langzamer als de auto’s hetzelfde zijn? De aerodynamica moet simpel zijn en niet te veel invloed op het racen hebben en de auto moet efficiënt zijn, sterk en veilig. Als ze komen met zoiets, maar de auto lijkt een beetje op een Roborace: anders, modern, niet volgens de vooropgestelde ideeën van de Formule 1. Dan gaat het een succes zijn.”

De uiteindelijke versie van de 2018/19 auto is naar verwachting afwijkend van de conceptbeelden die eerder dit jaar werden onthuld. Het huidige ontwerp was gebaseerd op de wens om op een F1-bolide te lijken. Zodat het kampioenschap enige link had met de formule auto’s, met een enorme stap die gemaakt werd met het elektrische racen.

De FIA-president Jean Todt heeft beloofd dat de auto een mooie verassing is met de nieuwe veiligheid en technologie van de auto. Di Grassi gelooft niet dat er een reden is om van het open-wiel-ontwerp te laten afwijken.

“Het sluiten van de monocoque, beschermen van de coureurs, maakt het niet openwheel”, aldus de Braziliaan. “Eigenlijk is een gesloten wiel veel meer efficiënt en lijkt de auto meer futuristisch. Voor mij is het belangrijkste punt dat je kunt komen met ontwerpen en concepten komen die niet denkbaar zijn met een verbrandingsmotor. Elk idee. Wat belangrijk is niet om oude ideeën te kopiëren van raceseries. Ik begrijp volledig dat voor de huidige auto ze met iets moesten komen wat een compromis is, maar niet voor de toekomst."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS