DTM

"Pitstop strategie is een volledige gok geworden"

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 augustus 2017 08:12

De strategieën bij de pitstops van de DTM. zijn dit jaar volledige ‘gokjes’ geworden. Dat is althans de mening van BMW-coureur Augusto Farfus. Het was een van de aanpassingen in het Duitse toerwagenkampioenschap, waardoor de verplichtte pitstop op elk moment in de race ingelost kan worden. Dit samen met de wissel naar een zachtere band, die het echter op sommige circuits de hele race uithouden.

Daardoor worden er vaak pitstops gemaakt in de eerste paar ronden. Dit gecombineerd met een snelle stop en een goede timing met de safetycar, zorgde er voor dat Paul di Resta vanaf de 13e plek op de grid kon winnen. Ook Maro Engel haalde een dergelijk huzarenstukje uit in Moskou.

“Het is een pure gok. De strategie is geen strategie, het is gokken!”, aldus de Braziliaan Augusto Farfus tegenover het Engelse Autosport. “Ik stond op deze strategie in Moskou, ik zou stoppen in ronde 2 en omdat ik een goede start had en ik lag op P8, bleven we trouw aan wat potentieel standaard is. Dat was fout. Voor de race planden we op ronde 2. En we wisten dat rijders gingen stoppen in ronde 1. Dit zou niet mogelijk moeten zijn. Je moet mensen niet dwingen te stoppen in ronde 1 door een pitstopwindow op te zetten. Mensen zouden niet moeten stoppen in ronde 1, omdat ze dan niet meer moeten tot het einde van de race. Dat is het hele punt. Omdat dan stoppen een gok is. Je kunt nog gokken, maar je weet dat je twee keer moet stoppen.”

Volgens de teamgenoot van Di Resta; Robert Wickens van Mercedes was de gekozen compound voor dit jaar, de middelste compound. “We hadden onze kans, toen we de bandentest deden. Van de drie verschillende gekozen compounds voor de DTM dit jaar, was de middelste het meest effectief”, vertelde Wickens. “Hankook wilde dezelfde bandencompound voor elke race en we namen dat mee, zoals Zandvoort, wat een mega zwaar circuit is voor de banden. Het feit dat je kunt pitten in ronde 1 en tot het einde kan blijven rijden, is niet hoe we het wilden. Uiteindelijk gaat het om het geven van een mooie show.”

Jamie Green, coureur bij Audi, valt de Mercedes-coureur bij, dat de keuze voor één compound een compromis ging zijn. Toch zegt Green dat de keuze voor een zachtere band niet voort kwam uit de wens van één fabrikant in het bijzonder. "Het gaat er altijd om, om alle fabrikanten tevreden te stellen”, reageerde Green. “We hadden een zachtere band, ik deed de test vorig jaar in Mugello en een fabrikant accepteerde dat niet. Nu hebben we deze band en die is misschien te veilig.”

Dit weekend is de DTM op Circuit Zandvoort. Wil je erbij zijn? Tickets voor de DTM op Circuit Zandvoort zijn er al vanaf tien Euro (dagkaart vrijdag), € 12 (dagkaart zaterdag), € 17 (dagkaart zondag) en € 22 (weekendkaart) en kunnen HIER worden besteld.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS