Formule 1

Ophanging Max Verstappen brak na impact: "Hij keek naar links en wilde mij afknijpen, maar ik denk..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 september 2017 07:52

Het zag er zo goed uit voor Max Verstappen! Vanaf de voorste startrij had hij een uitstekende uitgangspositie, maar na een paar honderd meter was het al over en uit voor Max Verstappen in de Grand Prix van Singapore. Op het natte stratencircuit werd de Nederlander vlak na de start afgeknepen door Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen had een bliksemstart. De drie raakten elkaar met een flinke ravage tot gevolg. Zowel Verstappen, als de beide Ferrari-coureurs Raikkonen en Vettel waren meteen uitgeschakeld. Lewis Hamilton wist de race, die maar liefst drie safetycar situaties kende, op zijn naam te schrijven. Daniel Ricciardo (hij wel weer!) eindigde als tweede en Valtteri Bottas completeerde het podium. Carlos Sainz en Jolyon Palmer imponeerden met respectievelijk P4 en P6.

Max Verstappen Singapore

“Ik ben al afgekoeld. Wat kan je er aan doen als je ‘gemangeld’ wordt? Ik denk dat het op de beelden heel duidelijk was wat er gebeurde. Ik was in de tweede versnelling iets beter weg dan Vettel. Hij keek naar links en hij wilde mij afknijpen, maar ik denk dat hij niet zag dat Kimi daar nog zat. Ook al is dat het verhaal, als je voor het wereldkampioenschap gaat, dan moet je niet zulke risico’s nemen. Ik vecht niet voor het kampioenschap. Ik probeer gewoon de race te winnen en ik denk gewoon dat het niet heel slim was van ze. Wat verwacht je? Dat ik dan ineens op de rem trap? Vervolgens gaan ze mij afknijpen. Ze weten ook dat de achterbanden breder zijn dan de voorbanden, dus ik kan niet weg. Met z’n drieën kwamen we tegen elkaar aan en hierdoor ging mijn ophanging kapot. Daarna remde ik voor de eerste bocht aan. Kimi had geen banden meer aan zijn auto, dus hij knalde er nog eens vol in en dan is het helemaal over. Uiteindelijk ben ik wel blij dat niet alleen ik, maar dat we alle drie uitgevallen zijn.” 

“Het is niet top, maar wat kan je er aan doen. Als je zelf een fout maakt en eraf schiet is het een ander verhaal. Ik probeerde een goede start te maken en ik zag dat Raikkonen een hele goede start had, dus dat probeerde ik niet te verdedigen. Het was nog een lange race, maar na 200 meter zat het er alweer op. Het is natuurlijk niet mijn jaar en dat is nu weer gebleken. Je moet gewoon positief blijven. Het was een goed weekend, alleen de race weer niet. Maar de snelheid is er wel. In Maleisië moeten we gewoon een probleemloos weekend hebben. Ik ben er zeker van dat het met de snelheid wel goed zit. Ik weet niet of we de mannen van Ferrari en Mercedes weer kunnen uitdagen, maar we zullen zien.“

Verstappen mag voor de tweede maal in zijn Formule 1-carrière een race vanaf de eerste startrij aanvangen. Waar het in de voorgaande negen edities van de Grand Prix van Singapore altijd droog is gebleven, gaan ditmaal de hemelsluizen open voor de start van de race. De top zes start op intermediates met daarachter Hulkenberg, Alonso en Vandoorne op full wets. 

Max komt keurig weg van zijn plek, maar Kimi Raikkonen heeft vanaf plek vier een wereldstart en duikt links van Verstappen. Met zijn drieën naast elkaar gaan Vettel, Verstappen en Raikkonen richting de eerste bocht. Verstappen wordt hierbij geknepen door Vettel en Raikkonen en de drie raken elkaar met een enorme ravage in de eerste bocht tot gevolg. Verstappen en Raikkonen hebben een flinke bak schade en vallen uit, terwijl Vettel na de eerste bocht spint door de schade aan zijn auto en ook het strijdtoneel moet verlaten. Ook Alonso wordt aangetikt door de stuurloze Ferrari van Raikkonen, al kan de Spanjaard zijn weg nog vervolgen. De safetycar komt vanzelfsprekend de baan op. De top drie bestaat op dat moment uit Hamilton, Ricciardo en Nico Hulkenberg.

In ronde vijf wordt het veld vrijgelaten, alvorens de safetycar in de elfde ronde weer naar buiten mag als Daniil Kvyat zijn Toro Rosso hard in de muur parkeert. De coureurs die dan nog op full wets rijden, benutten deze kans om naar de intermediates te wisselen. Fernando Alonso blijkt toch te veel schade te hebben opgelopen aan het startincident en de Spanjaard moet zijn McLaren in de pits parkeren.

Kevin Magnussen en Felipe Massa zijn in ronde 25 de eersten die het aandurven om te wisselen naar droogweerbanden. Dat het een goede keus is, blijkt als Magnussen daar zelfs de snelste raceronde op dat moment mee neerzet. De daaropvolgende ronden duiken ook de andere coureurs naar binnen om te wisselen naar slicks.

De derde safetycar-situatie van de dag vindt plaats als Marcus Ericsson spint op de Anderson Bridge en hij zijn Sauber niet meer aan de praat krijgt. Nico Hulkenberg, die op dat moment op een uitstekende vierde plaats rijdt, maakt vervolgens een ongeplande pitstop door technische problemen aan zijn Renault. Een paar ronden later valt de Duitser uit. Na de safetycar vinden er aan kop geen wisselingen meer plaats, waardoor Lewis Hamilton de race wint en enorme slag slaat van in het kampioenschap. Daniel Ricciardo wordt tweede met daarachter Valtteri Bottas op P3. Carlos Sainz scoort met een vierde plaats het beste resultaat uit zijn Formule 1-loopbaan en het beste resultaat voor Toro Rosso sinds Verstappen’s vierde plek in de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2015. De geplaagde Jolyon Palmer scoort met een zesde plaats zijn eerste punten van het seizoen en ook voor de Brit is het zijn beste klassering in de Formule 1.



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS