DTM

Mercedes vindt het afschaffen van het prestatiegewicht een goed idee

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 oktober 2017 10:59

Recent werd het prestatiegewicht in de DTM afgeschaft. Na de race op de Red Bull Ring, waar voor het eerst zonder prestatiegewicht werd gereden, domineerde Audi. Het zorgde er voor dat BMW-rivaal Marco Wittmann zei dat het schrappen de competitie had doodgemaakt. Mercedes-directeur Ulrich Fritz is dat niet met hem eens en is zelfs van mening dat het eerder geschrapt had moeten worden.

2017 DTM


“Of een merk sterker is in een bepaald weekend is niet alleen een kwestie van het gewicht, maar ook een kwestie van de mate waarin de auto in harmonie is met dat specifieke circuit en of de engineers de juiste set-up hebben gevonden", aldus Fritz. "En boven alles of de coureur het beste met de baan en zijn karakteristieken kan omgaan. Naar mijn mening is er gedurende het jaar te weinig aandacht geweest voor deze aspecten. Als een merk geen goed weekend had, dan werd dat altijd verklaard door het gewicht. Alsof dat het enige was wat er toe deed.” Op dit moment staat de beste coureur van Mercedes op de zesde positie in het kampioenschap. Lucas Auer kijkt aan tegen een achterstand van 41 punten op Audi-coureur Mattias Ekstrom. Alleen de finale in Hockenheim moet nog plaatsvinden. In het constructeurskampioenschap staat Mercedes 166 punten achter op het team met de vier ringen.

“Het had tenminste een stuk tactisch gereedschap minder betekend”, aldus de Mercedes-directeur. “Zonder gewicht had iedereen zijn auto’s tijdens elke gelegenheid tot de maximale prestatie gepusht, waarbij een tactisch apparaat van het langzamer rijden om het gewicht te verlagen was geëlimineerd. Helaas deed zelfs de poging om de raceprestaties als een indicator te nemen voor de allocatie van het gewicht, de mensen niet stoppen om tactisch te rijden. Ik ben blij dat we nu van de gewichten af zijn.” Daar voegt Fritz wel aan toe dat de oorspronkelijke bedoeling van het prestatiegewicht logisch was, om de invloed van de coureur te vergroten ten opzichte van de auto. Het systeem werd volgens de Duitser echter te veel gemanipuleerd.

“Het moet gezegd worden dat het systeem niet zonder een reden werd ingevoerd”, zegt de Mercedes-directeur. “Het doel was om de auto’s op een gelijk niveau te laten presteren en daardoor de coureurs gelijke podiumkansen te geven. Dat had kunnen werken, maar niet als het gewicht wordt uitgerold als een tactisch element”, aldus Ulrich.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS