Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Sterk optreden Rinus van Kalmthout in LMP2 en World Series Formula V8 3.5 test Bahrein

Uitgegeven door Johan Vis • 22 november 2017 19:10

KNAF Talent First-autorensporttalent Rinus van Kalmthout heeft direct na zijn eerste winst in de MRF Challenge opnieuw zijn visitekaartje afgegeven. Op zondag testte het 17-jarige Hoofddorpse talent met de LMP2-sportscar van JOTA Sport, om een dag later een test af te werken met de World Series Formula V8 3.5-bolide van Fortec Motorsports. Ondanks dat de KTF-rijder voor het eerst met deze auto’s kennis maakte en de rijtijd beperkt was, klokte Van Kalmthout tijden die gelijk waren aan, of zelfs sneller dan die van de vaste rijders van het team. Zowel bij JOTA Sport als Fortec Motorsports was men onder de indruk van de snelheid en professionele houding van de jonge Nederlander. “Het was een super ervaring om in twee van zulke snelle auto’s te mogen rijden”, aldus een tevreden Van Kalmthout.

Rinus van Kalmthout

Een dag na de openingsronde van de MRF Challenge nam Rinus van Kalmthout op het Bahrain International Circuit plaats in de Oreca 07S-Gibson LMP2-sportscar van Jackie Chan DC Racing JOTA Sport, het topteam uit het FIA World Endurance Championship. Van Kalmthout bevond zich in goed gezelschap want het 17-jarige KNAF Talent First-autorensporttalent was gelijktijdig in de baan met bijvoorbeeld Fernando Alonso die zijn ‘rookie test’ deed in de Toyota TS050 Hybrid LMP1. Voor Van Kalmthout was het de eerste keer dat hij plaatsnam in een sportscar, maar van onwennigheid was niets te merken. Het KNAF Talent First-autorensporttalent bouwde de eerste run ‘rustig’ op, maar was meteen meer dan een seconde sneller dan zijn meer ervaren Canadese teamgenoot. In de middag was de Oreca uitgerust met oude banden en terwijl het ook nog een stuk warmer was, bleef Van Kalmthout maar een halve seconde van zijn eerder gereden tijd verwijderd. Op nieuwe banden leek Van Kalmthout aan het eind van dag op weg naar een toptijd, toen hij werd opgehouden door een langzamere auto uit de GT-klasse. Ondanks dat de KTF-rijder daarmee een seconde verloor, verbeterde hij zijn in de ochtend gereden tijd met 0,8 seconden. Uit de data bleek vervolgens dat Van Kalmthout nauwelijks langzamer was geweest dan vaste JOTA-rijder Tristan Gommendy. Het team van JOTA Sport was dan ook onder de indruk van de jonge Nederlander.

Rinus van Kalmthout

Een dag later zat Van Kalmthout opnieuw in een auto, en wel de 530 pk sterke World Series Formula V8 3.5-bolide van Fortec Motorsports. In de eerste sessie zette Van Kalmthout binnen 15 ronden een tijd op de klokken die 0,9 seconden sneller was dan de kwalificatietijd van de vaste rijder van het team Alfonso Celis Jr., de nummer drie uit het kampioenschap en testrijder van het Formule 1-team van Force India. Van Kalmthout voerde daarmee aan het eind van de ochtend niet alleen de ranglijst aan, maar was tevens sneller dan ervaren rijders als Pedro Piquet, Harrison Scott en Henrique Chaves en had met zijn tijd in de officiële kwalificatie op een tweede plaats gestaan. Met meerdere ronden binnen 0,1 seconde was Van Kalmthout ook nog zeer constant. Omdat het een officiële FIA test betrof en het aantal banden daarmee gelimiteerd was, wilde het team in de middag pas aan het eind voor een snelle ronde gaan. Helaas gooide een door een buiten de baan geraakte rijder veroorzaakte code rood roet in het eten. Van Kalmthout kon in een al bijna donker Bahrein nog maar twee snelle ronden rijden en was de enige rijder die zijn tijd nog wist te verbeteren. Uiteindelijk resulteerde dit in een derde plaats. Met nog iets meer tijd had een halve seconde winst er zeker ingezeten. Een eerste en een derde plek stemden echter tot tevredenheid. Jamie Dye, Managing Director van Fortec Motorsports toonde zich na afloop onder de indruk. “Het was indrukwekkend wat Rinus liet zien, binnen twaalf ronden tijden rijden die in de kwalificatie goed geweest zouden zijn voor de eerste startrij. Hij gaf daarbij ook nog uitstekende feedback over de auto. Eigenlijk was hij de hele dag een van de snelste rijders, en dat voor iemand van net 17 jaar, heel knap. We zouden heel graag met hem gaan samenwerken.”

Rinus van Kalmthout

Van Kalmthout keek met een goed gevoel op beide tests terug. “De LMP2 was een super ervaring. De auto is een stuk zwaarder en je moet er heel anders mee rijden dan met een formulewagen. Heel leerzaam en met het resultaat was ik ook tevreden. In de World Series-auto voelde ik me direct thuis. De auto heeft veel downforce. Om direct sneller te zijn dan rijders die al een seizoen in deze serie rijden, voelt natuurlijk heel goed. Het was jammer van die laatste rondjes want er had nog wel meer ingezeten. Maar de snelheid was zondermeer goed en het was een mooie ervaring.”

Van Kalmthout gaat nu alle opgedane ervaringen verwerken en de opties voor volgend jaar op een rijtje zetten. De eerste keer dat de KTF-rijder weer in actie komt, is op 8 december als in Dubai de tweede ronde van de MRF Challenge op het programma staat.

Rinus van Kalmthout wordt dit seizoen gesteund door Jumbo en het KNAF Talent First programma.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS