Autosport NL • Autosport NL Diversen

Peter Altevogt en Loek Hartog blikken terug op een mooi raceseizoen en willen knallen tijdens de Nieuwjaarsrace

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 6 januari 2018 12:06

Loek Hartog kan terugblikken op een uitstekend raceseizoen. De jonge coureur was één van de verrassingen bij het Nederlands kampioenschap Rotax Max. 2017 betekende een comeback met een volledig seizoen in de kartsport. Daarin nestelde Hartog, uitkomend voor het topteam van RR Racing zich geregeld in de topvijf. Bovendien knalde de rijder uit Hoogmade knap naar podiumplaatsen zoals het NK in Eindhoven. Als toetje maakte Hartog zijn wedstrijddebuut in de autosport tijdens de Zandvoort 500. En dat bleek een debuut met een gouden randje, want hij racete samen met zijn stiefvader Peter Altevogt naar de zege in hun klasse! Hartog en Altevogt racen dit weekend in de Nieuwjaarsrace, maar blikken nog één keer terug op 2017.

Loek Hartog en Peter Altevogt

Voor het eerst reden Peter Altevogt en Loek Hartog samen een race in een Renault Clio tijdens de eerste ronde van het Winter Endurance Kampioenschap op het Circuit in Zandvoort. Het resultaat mocht er wezen. Het snelle duo boekte onverwachts een klinkende overwinning. Extra knap omdat de omstandigheden door de regen moeilijk waren voor iedere coureur. De equipe Altevogt/Hartog heeft in vergelijking met de doorgewinterde coureurs nog niet zoveel ervaring. Daarom betekent de zege in Divisie 3 een grote boost. De toon is gezet en het snelle duo heeft de smaak te pakken.

De kwalificatie liep niet geheel makkelijk voor Loek. "Er waren wat problemen met de balans van de auto," blikte Loek terug. "We konden het niet ècht vinden. De banden waren ook nog niet echt op bedrijfstemperatuur. Het was voor mij de eerste keer om op een nieuw setje te rijden. Ik was net iets te langzaam. Ik had wat problemen om de eerste tijd neer te zetten maar realiseerde wel de tweede, dus dat was prima."

De start was een verrassing voor iedereen, die verre van droog verliep. Integendeel! Het begon vlak voor het startsein te regenen. Dit betekende dat er aanpassingen moesten worden gedaan. "We begonnen verkeerd, waardoor we met een minuut achterstand begonnen op nummer twee," keek Loek terug, die zijn ervaring uit het karten goed wist te gebruiken in de Clio. In de regen ontpopte Hartog zich tot een regenspecialist. "We zijn dus maar vanuit de pits gestart, met nog één pitstop te maken. Uiteindelijk hebben we wel het gat dicht kunnen rijden. In mijn eerste stint reed ik naar P1, met ook nog een voorsprong van twintig seconden. Dat was goed!"

Tijdens de race werd er ook een andere tactiek aangehouden. Vanwege het begin van de race met het vertrek vanuit de pitsstraat, moest het team doorrekenen hoe het zou gaan met het brandstofverbruik. "We wisten nog niet hoe het zat met de benzine, de meter was kapot tijdens het rijden. Daardoor konden we niets meten. Dat was ongepland. De pitstops waren dat wel, maar het was lastig inschatten."

De ervaring van het weekend smaakte naar meer en zichtbaar genoten ze: "De ervaring was goed, zeker omdat het uitliep op een overwinning. Het is anders dan karten natuurlijk. Het is meer op je banden en materiaal letten, zodat je aan het einde van je stint ook nog hard kan gaan. Minder agressief, soms moet je andere jongens voorbij laten gaan. Het rijden in een auto is anders. Je moet meer kijken, spiegelen, omdat je niet altijd alles kan zien aankomen..., dat is wel een groot verschil."

Voor het begin van 2018 staat de Wintercup van Chrono Karting op het menu en de Nieuwjaarsrace dit weekend in Zandvoort. "De volgende overwinning? De nieuwjaarsrace natuurlijk," lachte Loek."Maar wèl in de eigen Clio. En proberen zo goed mogelijk te presteren in het Winterkampioenschap van Chrono Karting."

Clio Loek Hartog en Peter Altevogt

Doordat hij het hele, afgelopen seizoen gekart heeft, is er duidelijk een stijgende lijn waarneembaar. "Dat zag je bijvoorbeeld terug op het circuit in de regen", licht Loek toe. "Een Clio is net een kart. Het voelt hetzelfde aan, iets zwaarder, iets meer gewicht onder je voeten. Het is leuk om te rijden. Je merkt het terug in de regen, je moet er een beetje hetzelfde instaan als op de kart."

De karter in Loek haal je er zo uit uit en dat ziet men terug tijdens de race. Vooral bij het het zoeken naar grip. "Je moet ook niet iedere ronde hetzelfde doen. Zoals heel veel andere jongens doen. Voor mij was het iedere ronde opnieuw zoeken. Uiteindelijk, als je het gevonden hebt, kan je dat iedere ronde blijven doen."

Peter Altevogt is net zo enthousiast over het karten. Maar nu in de autosport racen ze samen. Het snelle tweetal rijdt alle races van het Winter Endurance Kampioenschap. "Ja! Dat is leuk, je hebt al iets meer een band met elkaar, het is leuk dat je samen een overwinning kan vieren! Ik ben voornamelijk trots, hartstikke trots op Loek!"

Peter kan nog steeds genieten van de Zandvoort 500, die zij verrassend wonnen in hun divisie. "Vooral bijvoorbeeld in ochtend. Dat was een beetje apart als je de rest met slicks op de baan ziet staan en het hard gaat regenen. We hebben bij Bas Koeten een topteam, die overleggen en besluiten om hem toch maar naar binnen te halen. We willen de race toch uitrijden. Dus we gingen 'op safe' en over op semi slicks. Dan gaat het veld van start en verlies je anderhalve minuut voordat je de baan opgaat. Maar...wèl met goede banden. Dan zie je dat Loek met tien seconden per ronde, de boel aan het inhalen is. Dus met vijftien ronden waren we weer bij. Het is gaaf, vorig jaar het WEK gereden, maar nooit eerste, altijd P3 of P2, ...maar nooit eerste. Nu één keer met Loek en meteen eerste. Ik rij al negen jaar en ben dus vrij stabiel, maar Loek is ècht snel en heeft talent. Het was een bijzondere race."

Dit weekend staat de volgende wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap op het Circuit in Zandvoort op het programma. Altevogt en Hartog willen het jaar goed beginnen en hopen opnieuw naar het podium te knallen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS