Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

OFFICIEEL: Nieuwe regels voor het FIA WEC zijn bevestigd: "Nieuwe dynamische boost"

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 december 2017 07:28

De FIA heeft de sportieve regels voor het 2018/2019-seizoen van het FIA World Endurance Championship goedgekeurd, waaronder het Wereldkampioenschap LMP1 voor teams, de nieuwe puntenstructuur voor de 24 uur van Le Mans en de aangepaste pitstop procedures.

FIA WEC

Alle drie de aanpassingen werden al aangenomen door de FIA en ACO, maar moesten nog de goedkeuring van de World Motor Sport Council krijgen. Het kampioenschap voor teams in de LMP1, komt in de plaats van de fabrikantentitel, waarvoor tenminste twee fabrikanten moesten deelnemen aan het kampioenschap. Aankomend jaar is Toyota de enige fabrikant, die aanwezig is in de serie. Deze krijgt privateerauto’s van Ginetta, BR Engineering/Dallara en mogelijk Oreca, waarbij de hybride en non-hybride auto’s op eenzelfde prestatieniveau worden gezet. De entreefee voor de LMP1 is gesteld op 310.000 euro.

In Le Mans krijgen de teams 50% meer punten dan in de reguliere 6 uursraces. Dit waren tot en met dit jaar dubbele punten. Voor de nieuwe 1.500 mijlsrace op Sebring worden 25% meer punten gegeven. Als laatste is een nieuwe pitstopprocedure goedgekeurd door de WMSC, waarbij banden tijdens het tanken gewisseld mogen worden.

“Samen met de FIA hebben we de regels opgemaakt die het beste gekwalificeerd kunnen worden als stimulerend”, aldus de sportief directeur van de ACO, Vincent Beaumesnil. “Ze geven de LMP1 een nieuwe dynamische boost, dat leidt tot een andere racestrategie voor alle categorieën, zoals bandenwissels en het bijtanken wat simultaan kan plaatsvinden. We kunnen niet wachten tot de openingsraces in 2018.”

Wat betreft de nieuwe LMP1-regels die vanaf het seizoen 2020/2021 van kracht moeten worden is geen update gegeven.



GRATIS officiële herdenkings-uitgifte Tocht naar Chatham in CROWN-SIZE

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS